STSJ Cataluña , 30 de Marzo de 2001

PonenteMARIA LUISA PEREZ BORRAT
ECLIES:TSJCAT:2001:4443
Número de Recurso606/1997
ProcedimientoCONTENCIOSO
Fecha de Resolución30 de Marzo de 2001
EmisorSala de lo Contencioso

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTICIA DE CATALUNYA SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA Secció Quarta Recurs núm. 606/1997 President:

Il.lm. Sr. Eduardo Barrachina Juan Magistrats:

Il.lma. Sra. Mª Luisa Pérez Borrat Il.lm. Sr. Francisco José Sospedra Navas SENTÈNCIA núm. 289 Barcelona, 30 de març de 2001 La Secció Quarta de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya s´ha constituit per examinar aquest recurs entre les parts que s´esmenten tot seguit:

com a part demandant, l´Ajuntament de Reus, representada pel procurador deis tribunals Sr. Ángel Quemada Ruiz i dirigida per lletrat, i com a Administració demandada, el Departament d´Economia i finances (Junta Superior de Finances -Generalitat-), representada i assistida pel lletrat de la Generalitat La matéria de qué tracta el procés és la desestimació pressumpta de la reclamació interposada el 31 de gener de 1996, en matéria de cánon de regulació de "l´embassament" de Siurana (exercicis del 1991, del 1992 i del 1994). Aquesta Secció ha pronunciat la sentencia següent en nom de SM el Rei. I. ANTECEDENTS DE FET 1.- La part demandant va interposar aquest recurs contenciós adrninistratiu contra la desestimació pressumpta abans esmentada.

  1. - Es va admetre el recurs a tramitació, se´n va publicar la interposició, es va rebre l´expedient administratiu i es va deduir la corresponent demanda, en qué la part recurrent va exposar els fets i fonaments de dret que considerava aplicables i va demanar que es dictés una senténcia en qué s estimés el recurs interposat i se n declarés la nul litat; es condemnés l´Administració demandada a reconéixer la seva situació jurídica individualitzada en els termes susdits, i es condemnés l´Administració demandada a pagar les costes causades en aquest procediment.

  2. - L´Administració demandada va sol-licitar, en l´escrit de contestació a la demanda, que es dictés una senténcia en qué es desestimés el recurs i en qué s imposessin les costes.

  3. - Es va prosseguir el trámit i es va fer el de conclusions succintes. Es va assenyalar la data de la votació i de la decisió, que es van fer el día 28 de mar de 2001 5.- En la tramitació d´aquest procés s´han observat les prescripcions legals.

  4. - La llengua escollida per redactar aquest sentència és la catalana, ja que aquesta ha estat l´escollida per ambdues parts durant el procediment.

Hi ha actuat coro a ponent l´ll lma. Sra. Mª Luisa Pérez Borrat II. FONAMENTS DE DRET

PRIMER

L´Ajuntament de Reus interposa recurs contenciós adminisiratiu contra la resolució pressumpta dictada per la Junta Superior de Finances que va desestimar la reclamació económica administrativa plantejada contra les liquidacions practicades en concepte de cánon de regulació de l´embassament de Siurana dels exercicis 1991, 1992 i 1994, núms. 10/95; 14/95 i 3/93, per un import respectiu de 14.242.540,- ptes. 1 1.530.285,- ptes i 15.918.548,- ptes.

SEGON

L´Ajuntament de Reus afirma a la seva demanda que la controvérsia d aquest procés és estrictarnent jurídica, atés que amb les reclamacions económiques administratives no es volen contradir els cálculs de quantificació dels cánons corresponents als exercicis 1991, 1992 i 1994, sinó simplement si l´Ajuntament de Reus, en funció de la normativa aplicable al cas, esdevé subjecte passiu obligat a soportar-los i si la seva exacció per part de la Junta d Aigües ve emparada pel Dret.

A la demanda sol-licita que es dicti sentència per la qual s anul-lin i es deixin sense efecte les liquidacions impugnades per no concórrer en l´Ajuntament de Reus la condició de subjecte passiu obligat al pagament i/o per ser aquelles extemporànies.

TERCER

El primer punt a examinar és si l´Ajuntament de Reus té la condició de subjecte passiu, per la qual cosa hem de tenir present Paplicació al cas de la Llei 29/1985, de 2 d agost, d´aigües, i el Reial Decret 849/1986, d´11 d abril pel qual s´aprova el Reglament del domini públic hidráulic.

L Administració demandant ens dio que queda definit que les exaccions per cánons que s imputen a l´Ajuntament de Reus no es practiquen a l´empara del segon parágraf de l´article 299 del Reglament del domini públic hidráulic sinó del tercer parágraf, atés que l´Ajuntament no té cap presa als embassaments de Siurana o Riudecanyes, o aigües avall d´aquest, ni tampoc se subministra de cap aqüífer carregat artificialment amb aigües provinents d aquelles dues conques. Addueix que, com a partícip de la Comunitat de Regants del Pantá de Riudecanyes, exerceix els drets derivats de la detentació de 1.150 títols com la resta d´associats que componen la Comunitat esmentada.

Tot i que hem dit que qualifica la controversia de jurídica, aquestes afirmacions es basen en pressupósits fáctics que hem d examinar. En període probatori es va demanar una certificació a la Junta d Aigües, que va ésser lliurada el 8 d abril de 1998, a la qual es fa constar que "L´Ajuntament de Reus té presa d´aigües avall de l´embassarnent de Siurana". Tanmateix, va quedar acreditat que l´Ajuntament de Reus té 1.150 títols de propietat del Sistema Siurana-Riudecanyes, el r~gim jurídic dels quais ve establert per I Acta entre la Comunitat de Regants i l´Ajuntament de Reus; el Conveni entre la Comunitat de Regants i l´Ajuntament de Reus, i la relació del nombre de títols de cadascun dels usuaris.

De l´acta datada el 25 d´octubre de 1968, és a dir, quan només existia el pantá de Riudecanyes, ja que l´embassament de Siurana s estava acabant, podem deduir que, d una banda, la Comunitat de Regants del Pantá de Riudecanyes es va comprometre a: a) subministrar a l´Ajuntament de Reus dos...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR