STSJ Cataluña 175/2019, 17 de Enero de 2019

JurisdicciónEspaña
Número de resolución175/2019
Fecha17 Enero 2019

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08019 - 34 - 4 - 2018 - 0002072

EBO

Recurs de Suplicació: 6668/2018

IL LM. SR. AMADOR GARCIA ROS

IL LM. SR. JOAN AGUSTI MARAGALL

IL LM. SR. MIGUEL ANGEL FALGUERA BARÓ

Barcelona, 17 de gener de 2019

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt,

EN NOM DEL REI

ha dictat la següent

SENTÈNCIA NÚM. 175/2019

En el recurs de suplicació interposat per Ramona a la sentència del Jutjat Social 31 Barcelona de data 13 de juliol de 2018 dictada en el procediment núm. 265/2018, en el qual s'ha recorregut contra la part FERROCARRIL METROPOLITÀ DE BARCELONA, S.A. i Ministerio Fiscal, ha actuat com a ponent Il lm. Sr. JOAN AGUSTI MARAGALL.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

En data 29 de març de 2018 va arribar al Jutjat Social esmentat una demanda sobre reclamacio drets contracte treball, la qual l'actor al.lega els fets i fonaments de dret que va considerar procedents i acabava demanant que es dictés una sentència d'acord amb el que es demanava. Admesa la demanda a tràmit i celebrat el judici, es va dictar la sentència en data 13 de juliol de 2018, que contenia la decisió següent:

"Que DESESTIMO la demanda origen de las presentes actuaciones, promovida por Dª. Ramona frente a FERROCARRIL METROPOLITÀ DE BARCELONA, S.A., con citación del Ministerio Fiscal, sobre concreción horaria de reducción de jornada y reclamación de cantidad, y ABSUELVO en la instancia a la parte demandada de las pretensiones de la demanda, sin perjuicio del derecho de la actora a reproducir su solicitud ante la empresa en términos que sean viables de acuerdo con lo razonado con anterioridad.

Segon

En aquesta sentència es declaran com a provats els fets següents:

PRIMERO

La demandante presta servicios para FERROCARRIL METROPOLITÀ DE BARCELONA, S.A. como agente de atención al cliente, haciéndolo actualmente en el turno 8 a razón de una jornada del 20,88%, ello desde que en el año 2015 se acogió a una reducción de jornada por cuidado de hijo menor de 12 años. (no controvertido)

SEGUNDO

La demandante presta sus servicios en el denominado turno 8. Los horarios actuales para tal turno son los siguientes:

Laborables y domingos de 19.20 a 00.50 horas Viernes, vigilias de festivos y festivos especiales de 19.20 a

2.50 horas

Sábados y non stop de 13.46 a 21.34 horas.

Sesenta y siete de los trabajadores que ocupan la posición de agente de atención al cliente en el turno 8, debido a que habían sido contratados como relevistas al amparo de la anterior regulación de la jubilación parcial y su jornada fue adaptada, inician su jornada a las 18.58 horas, si bien no se les asigna ningún servicio hasta las 19.20 horas y entretanto se encargan de gestionar las incidencias que puedan surgir en relación con su puesto. También tienen esa hora de entrada algunos trabajadores que expresamente aceptaron la ampliación de jornada que la empresa propuso a fin de introducir el servicio ininterrumpido los sábados, llamado non stop.

(no controvertido, documento 4 de la demandada, no impugnado)

TERCERO

Entre la demandante y el departamento de Administració i Gestió de Personal de la demandada, se intercambiaron entre enero y marzo de 2018 los correos electrónicos unidos a las actuaciones, cuyo contenido se da por reproducido. En el primero de ellos la demandante solicitó incrementar su jornada, con horarios de inicio a las 18.49 de domingo a jueves, vísperas de festivos y viernes y a las 20.30 los sábados y non stop especiales. La primera respuesta empresarial fue que debería esperarse a la nueva asignación de servicios. El día 13.02.2018 la empresa remitió un correo a la actora aceptando el horario por ella propuesto, que implicaba una reducción del 16,38% ello dejándolo " todo listo para la entrada de la nueva asignación ". (documental ambas partes)

CUARTO

En fecha que no consta la empresa comunicó a los trabajadores la nueva asignación, que tendría efectos desde el 26 de marzo de 2018, y que para el turno 8 supondría el inicio de la jornada a las 19.20 horas. El día 9 de marzo de 2018 tuvo lugar una reunión de la Comisión Mixta y Paritaria del Convenio Colectivo, el acta de la cual se da aquí por íntegramente reproducido, en la que la representación de los trabajadores preguntó acerca de cómo se estaban gestionando las reducciones de jornada del personal en el turno 8, la representación de la empresa manifestó que a partir de la entrada de la nueva asignación el 26 de marzo el turno 8 se iniciaría a las 19.20 horas, respetándose los horarios aplicados hasta entonces que implicaban inicios anteriores (18.58 horas y 19.14 horas) pero aclarando que las nuevas concesiones de reducciones de jornada se iniciarían a las 19.20 horas. La representación de los trabajadores manifestó su oposición a tales manifestaciones considerando que el turno 8 comienza cuando el primer trabajador del turno inicia su jornada, esto entonces a las 18.58 horas y cuando comenzase la nueva asignación a las 18.46 horas, considerando

que si no se concedían las nuevas reducciones de jornada a partir de las 18.46 horas se estaría vulnerando el derecho de los trabajadores recogido en el convenio a pedir una reducción respetando el horario del turno. (documental ambas partes)

QUINTO

El día 6.03.2018 la empresa comunicó a la actora que dado que el horario del turno 8 comenzaría, desde el 26 de marzo, a las 19.20 horas, por ser ésa la hora de inicio del turno. (documental ambas partes)

SEXTO

A la relación laboral vigente entre las partes resulta de aplicación el Convenio Colectivo de empresa, en cuyo art. 19 se dispuso la creación de los turnos 4 y 5, siendo el horario del segundo de 13.45 horas a

21.34 horas, quedando reservado el turno 8 para trabajadores a tiempo parcial. El precepto establece que " el personal que solicite una reducción de jornada tendrá derecho al horario de trabajo, en el turno que solicite, respetando el horario del turno solicitado ". (documental aportada por ambas partes)

Tercer

Contra aquesta sentència la part impugnó va interposar un recurs de suplicació, que va formalitzar dins del termini. Es va donar trasllat a la part contrària la qual va impugnar. Es van elevar les actuacions a aquest Tribunal i es va formar aquest rotlle.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

La sentència d'instància ha desestimat la demanda interposada per la demandant contra TMB, en matèria de de "concreció del període gaudi de reducció de jornada", amb invocació de vulneració de drets fonamentals. En concret, la pretensió deduïda a la demanda és la de que el seu horari quedi fixat de 18:49 a

les 24:50 h de diumenge a dijous i vigílies de festiu, de de 18:49 a les 26:50 els divendres, de 20:30 a 29 h. el dissabtes i de 20:30 a 34.50 els dies "non stop especials", amb reclamació acumulada d'una indemnització de

35.808,96€, equivalent a una anualitat.

La declaració de fets provats -fet provat segon- explica que la demandant presta serveis al torn 8é, amb un horari de 19:20 a 00:50 els dies feiners i diumenges, que s'allarga fins a les 2:50 hores divendres, vigílies de festius i festius especials, mentre que dissabtes i dies "non stop" l'horari és de les 13:46 a les 21:34 hores. En el mateix fet provat s'explica que un col.lectiu de seixanta-set treballadors/es, en haver estat contractats/des com a rellevistes en el marc de l'anterior regulació, endeguen la seva jornada a les 18:49 hores, tot i que no els hi es assignat cap servei fins a les 19:20 hores.

Els motius de desestimació de la demanda són, en primer lloc, que el torn horari reconegut a la demandant no comença a les 18:49 -com ella dona per descomptat- sinó a les 19:20, per la qual cosa la seva pretensió no s'ajusta a cap dels torns existents al conveni col.lectiu, cosa que impedeix que pugui ser acollida.

I, en segon lloc, fins i tot en el cas que es prescindís de la regulació convencional i s'apliqués la interpretació més flexible dels arts. 34.8 i 37.7 DET, després de ponderar els interessos en litigi, s'hauria de concloure que la demandant no ha justificat la necessitat de la concreció horària pretesa, que no s'explica a la demanda (en concret, per quin motiu, entrar a treballar a les 18:49 h -com pretén- li resulta més beneficiós que no fer-ho a les 19:20, com té assignat.

Aquesta manca de justificació de les raons de la concreció horària pretesa, porten al jutge d'instància a plantejar-se la possibilitat de que la demandant "sólo pretende ganar derecho a disfrutar de los 20 minutos de descanso retribuído, o que quiere formar parte de este colectivo que cada día entra a trabajar y no tiene Servicios asignados durante la primera media hora de trabajo", en relació al col.lectiu de 67 treballadors/es referits al fet provat segon que, segons es raona a la sentència al mateix fonament jurídic segon, es tractaria d'un petit col.lecitu (antics/gues rellevistes) que té reconeguda -amb caràcter transitori i excepcional- la condició d'entrar a les 18:46 hora.

SEGON

Per la via de la lletra b) de l'article 193 LRJS postula la recorrent la modificació del relat fàctic de la sentència, concretament, dels fets provats primer, segon, quart i sisè.

Hem de recordar que en el procés social regeix el principi d'instància única, la qual cosa determina que la valoració de la prova és competència exclusiva i excloent del primer grau. A la qual cosa escau afegir que la suplicació és un recurs extraordinari, pel que el TSJ té limitades les seves competències a l'estricte marc legal, en forma tal que només pot accedir a la modificació fàctica quan concorri un error evident i notori o quan el primer grau hagi omès la valoració d'un document que ostenti la condició de prova plena.

És doctrina consolidada, pacífica i antiga que per a que la revisió dels fets provats pugui ser atesa és...

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