STSJ Cataluña 22/2017, 17 de Mayo de 2017

PonenteANDREU ENFEDAQUE I MARCO
ECLIES:TSJCAT:2017:4400
Número de Recurso38/2015
ProcedimientoDemandas
Número de Resolución22/2017
Fecha de Resolución17 de Mayo de 2017
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

EBO

IL LM. SR. ANDREU ENFEDAQUE MARCO

IL LM. SR. FRANCISCO BOSCH SALAS

IL LMA. SRA. LIDIA CASTELL VALLDOSERA

Barcelona, disset de maig de dos mil disset

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, ha dictat aquesta sentència.

SENTÈNCIA NÚM. 22/2017

En les actuacions num 38/2015, iniciades en virtud de demanda sobre conflicte col.lectiu. Ha actuat com a ponent Il.lm. Sr. ANDREU ENFEDAQUE MARCO.

ANTECEDENTS DE FET

UNIC.- Amb data 30 de juny de 2015, va tenir entrada a la Secretaria de aquesta Sala demanda sobre conflicte col.lectiu en la que intervé com a part demandant FEDERACIÓ DE SERVEIS PÚBLICS DE LA UGT DE TREBALLADORS DE CATALUNYA, i com a part demandada L'AGENCIA CATALANA DE LA JOVENTUT, en la qual es sol.licita que es dicti sentencia conforme a dret . Admesa la demanda formulada en data 26 d'abril de 2017, es va celebrar la corresponent acta de vista. Un cop celebrada es van elevar les conclusions a definitives i van quedar les actuacions concluses per a dictar Sentència.

FETS PROVATS

1) En aplicació de la lleí de Pressupostos 1/2014 de 27 de gener de 2014, la Generalitat de Catalunya va reduir a la meitat l'import de les pagues extres de juny i de desembre a satisfer l'any 2014 als treballadors de la Agència Catalana de la Joventut.

2) La Federació de Serveis Públics de la Unió General de Treballadors de Catalunya va interposar el 30 de juny de 2015 demanda de conflicte col.lectiu en sol.licitut de que es condemnés la dita Administració a l'abonament íntegre de les dites pagues extra o, subsidiàriament la part meritada de la quantia de les dites pagues fins el 31 de gener de 2014, data de entrada en vigor de la dita Llei de Pressupostos, així com el pagament dels interessos moratoris corresponents i els efectes previstos en l' article 160.3 LRJS .

3) El personal laboral de la Agència es regeix pel seu propi conveni conveni col.lectiu, publicat al DOGC de 1 de desembre de 2015, l'article 37.5 del qual disposa que "Es percebran 2 pagues extraordinàries a l'any: l'una el mes de juny i l'altra al mes de desembre. Aquestes pagues inclouen el salari base més antiguitat".

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Després de la suspensió del procediment per tal de conèixer el criteri del Tribunal Suprem en resoldre recursos de cassació contra sentències de la Sala respecte de la mateixa qüestió, l'Alt Tribunal ha confirmat, per sentència de 16 de novembre de 2016 (RJ/2016/5975), que desestima el recurs interposat per la Generalitat de Catalunya, la nostra sentència de 16 de març de 2015 . A la mateixa argumentàvem que

" Por tanto, en el caso que nos ocupa, al no existir en el RD - Ley, ni en las normas autonómicas, ninguna disposición que a partir de la cual podamos justificar la aplicación retroactiva de la misma, la interpretación del art.2. del RD - Ley debe hacerse de conformidad con el artículo 2.3 del Código Civil, y en el sentido de entender que la supresión de la paga extraordinaria de navidad devengada al momento de la entrada en vigor del RD - Ley, al margen de cómo se hiciera por la Generalitat la regularización de las reducciones por ella acordadas con la supresión que imponía dicha norma, supone una clara vulneración de la prohibición de retroactividad, incompatible con el art.9.3 CE y art.35 CE y art.31 ET, dado que, afecta a derechos ya incorporados al patrimonio del trabajador y pendientes únicamente de liquidación y abono. Tal interpretación, de ser la única posible, nos debería llevar a plantear cuestión de inconstitucionalidad conforme al art.5 LOPJ, 163 CEy 35 LOTC, como así ha hecho ya la AN en su auto 16/2013 de 01/03/2013, pero como consideramos que no lo es, cabiendo recurso de casación ordinaria, la petición que formula la parte demandada sobre esta cuestión deberá de nuevo plantearse ante la Sala IV del Tribunal Supremo".

Esa interpretación que cabe dentro de los principios constitucionales y sobre la que seguidamente reflexionaremos, nos lleva a considerar que, conforme a esa doctrina, tampoco se vulnera el art. 33.3 CE, pues el referido Acord y la Ley 1/2014 no contienen norma alguna de retroacción sobre la parte proporcional de pagas extraordinarias devengadas en la fecha de su entrada en vigor. Determinar los efectos temporales de la reducción retributiva es una cuestión de legalidad ordinaria. Tales efectos se dan a partir de la fecha de entrada en vigor del Acord y de la Ley de presupuestos para 2014 y, por...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STS 1020/2018, 5 de Diciembre de 2018
    • España
    • 5 Diciembre 2018
    ...la sentencia dictada el 17 de mayo de 2017, por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Catalunya, en el procedimiento 38/2015, en actuaciones seguidas en virtud de demanda a instancia de la Federación de Servicios Públicos de la Unión General de Trabajadores de Cataluña c......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR