STSJ Cataluña 559/2014, 19 de Septiembre de 2014

PonenteJORDI PALOMER BOU
ECLIES:TSJCAT:2014:8416
Número de Recurso416/2013
ProcedimientoRECURSO DE APELACIóN CONTRA SENTENC
Número de Resolución559/2014
Fecha de Resolución19 de Septiembre de 2014
EmisorSala de lo Contencioso

Tribunal Superior de Justícia de Catalunya

Sala Contenciosa Administrativa

Secció Segona

Recurs d'apel·lació contra sentències núm. 416/2013

Parts: Jesús Carlos

SUBDELEGACION DEL GOBIERNO EN BARCELONA

SENTÈNCIA Núm. 559

Magistrats/ades:

Il·lm. Sr. Jordi Palomer Bou

Il·lm. Sr. Javier Bonet Frigola

Il·lm. Sra. Montserrat Figuera Lluch

Barcelona, dinou de setembre de dos mil catorze

La Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (Secció Segona), constituïda per a la resolució d'aquest recurs, ha dictat la següent sentència en el rotlle d'apel·lació núm. 416/2013, interposat per Jesús Carlos, representat per la procuradora Sra. JUDITH MOSCATEL VIVET i assistit de lletrat, contra la SUBDELEGACION DEL GOBIERNO EN BARCELONA, representada i defensada per l'ABOGADO DEL ESTADO.

N'ha estat ponent l'il·lm. magistrat Sr. Jordi Palomer Bou, qui expressa l'opinió de la Sala.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

El Jutjat Contenciós Administratiu 6 de Barcelona va dictar, en el Procediment abreujat núm. 594/2011, la Sentència núm. 170/2013, de data 28 de juny de 2013, la decisió literal de la qual és la següent: "He resolt desestimar el recurs presentat per Jesús Carlos contra la SUBDELEGACIÓ DEL GOVERN A BARCELONA, sense pronunciament sobre les costes processals. ".

Segon

Contra la resolució esmentada es va interposar recurs d'apel·lació, el qual fou admès pel Jutjat d'Instància, qui va remetre les actuacions a aquest tribunal. Les parts foren citades. L'apel·lant és Jesús Carlos i l'apel·lada és SUBDELEGACION DEL GOBIERNO EN BARCELONA.

Tercer

Desenvolupada l'apel·lació, s'assenyalà dia i hora per a la votació i la decisió: 17 de septiembre de 2014.

Quart

En la substanciació d'aquest procediment s'han observat i acomplert les prescripcions legals.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

La representació processal del senyor Jesús Carlos interposa recurs d'apel·lació contra la Sentència, de data 28 de juny de 2013, del Jutjat Contenciós Administratiu núm. 6 de Barcelona, que desestima el recurs contenciós administratiu que formulà contra la resolució de la Subdelegació del Govern a Barcelona, de data 27 de juliol de 2011, que acorda la seva expulsió del territori nacional amb prohibició d'entrada a Espanya, per la causa prevista a l' article 57.2 de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social (en endavant LOE).

L'Advocat de l'Estat sol·licita la confirmació de la sentència d'instància.

SEGON

Per tal de donar resposta a les qüestions que es plantegen en aquest recurs, cal puntualitzar, en primer lloc, que la resolució que acorda l'expulsió del territori nacional del recurrent ho fa de conformitat amb el que preveu l' art. 57.2 de la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, de drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, que preveu l'expulsió del territori nacional dels estrangers que han estat condemnats dins o fora d'Espanya, per la comissió d'un delicte dolós que a Espanya se sancioni amb una pena privativa de llibertat superior a un any.

En conseqüència, no es tracta en aquest supòsit de la imposició d'una sanció per la comissió d'una infracció de la Llei d'estrangeria, sinó que l'expulsió es conseqüència legal de la imposició de la pena privativa de llibertat. Això comporta que no és d'aplicació a aquest supòsit la normativa relativa a les sancions imposades per incompliment de la normativa relativa a la matèria d'estrangeria i que, en conseqüència, no càpiga en aquest supòsit entrar en valoracions sobre arrelament.

L' art. 57.2 de la LO 4/2000 no preveu la situació d'arrelament com a causa que pugui enervar la mesura d'expulsió. Però és que, a més i en qualsevol cas, la condemna penal del recurrent posa també de manifest que no respecta les normes de convivència que ens hem donat. I si no respecta aquestes normes no es pot considerar que està arrelat en territori espanyol, atès que no n'hi ha prou amb estar empadronat, treballar a Espanya o tenir fills o familiars espanyols, sinó es respecten les normes de convivència d'aquesta societat.

Pel que fa a la motivació de la resolució que acorda l'expulsió es troba en el fet que assenyala la mateixa resolució i que és la condemna penal d'acord amb el que estableix l' art. 57.2 de la LO 4/2000, de constant referència. Per tant aquesta resolució està motivada i dona a conèixer tant el fet com la corresponent fonamentació jurídica que la fonamenten.

Aquest Tribunal considera, com ho havia fet entre d'altres en les Sentències de dates 2-2-2012 ; o 20-1-2012, que l'expulsió prevista a l'apartat segon de l' article 57 no té naturalesa sancionadora, sinó que és un supòsit específicament previst per als casos de condemna penal en els termes que el precepte estableix i que per aquesta raó no resulta aplicable a l'expulsió que ens ocupa l'apartat 5 del mateix article 57. I que dit apartat no resulta aplicable a casos como el que ens ocupa és també la posició majoritària dels tribunals superiors de justícia de tot Espanya.

En efecte, l' article 57.2 de la LOE estableix que:

"Asimismo constituirá causa de expulsión, previa tramitación del correspondiente expediente, que el extranjero haya sido condenado, dentro o fuera de España, por una conducta dolosa que constituya en nuestro país delito sancionado con pena privativa de libertad superior a un año, salvo que los antecedentes penales hubieran sido cancelados".

El precepte anterior ni tipifica una infracció ni imposa una sanció a conseqüència d'aquesta. Només preveu l'expulsió del territori nacional per als estrangers que han estat condemnats, dins o fora d'Espanya, per un delicte dolós que estigui sancionat a Espanya amb una pena privativa de llibertat superior a un any.

Que no tipifica una infracció es desprèn de la mateixa LOE. En efecte, l' article 51 de la LOE, en relació amb els tipus d'infraccions, estableix en el seu apartat segon que les infraccions administratives establertes en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STSJ Cataluña 664/2017, 20 de Octubre de 2017
    • España
    • 20 Octubre 2017
    ...y por delito doloso. A lo anterior añade un segundo argumento, que gira en torno a la cita de la sentencia de este Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, de 19.9.14 (recurso nº 416/2013 ) según la cual aún teniendo el extranjero arraigo familiar "la condemna penal del recurrente posa ta......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR