STSJ Cataluña 791/2009, 9 de Octubre de 2009

PonenteJOSE MANUEL DE SOLER BIGAS
ECLIES:TSJCAT:2009:10940
Número de Recurso132/2009
Número de Resolución791/2009
Fecha de Resolución 9 de Octubre de 2009
EmisorSala de lo Contencioso

SENTENCIA N º 791

Ilmos. Sres. Magistrados:

Doña Mª Pilar Rovira del Canto

Don José Manuel de Soler Bigas

Doña Mª Mercedes Delgado López

En la ciudad de Barcelona, a nueve de octubre de dos mil nueve.

VISTO POR LA SALA DE LO CONTENCIOSO-ADMINISTRATIVO DEL TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTICIA DE CATALUNYA (SECCION SEGUNDA), constituida para la resolución de este recurso, ha pronunciado en el nombre del Rey, la siguientes sentencia en el recurso contencioso-administrativo nº 132/2009, interpuesto por USTEC-STES, representado por el Procurador de los Tribunales SANTIAGO PUIG DE LA BELLACASA y asistido de Letrado, contra DEPARTAMENT DE TREBALL, representado y defendido por el LETRADO DE LA GENERALITAT, con intervención del Ministerio Fiscal.

Ha sido Ponente el Ilmo. Sr. Magistrado D. José Manuel de Soler Bigas, quien expresa el parecer de la SALA.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Por la representación de la parte actora se interpuso recurso contencioso-administrativo, contra la Ordre TRE/110/2009, de 13 de marzo, "per la qual es garanteixen els serveis essencials que es presten en els centres d'ensenyament públics, privats (concertats i no concertats) i les escoles d'educació especial no concertades dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de Catalunya".

SEGUNDO

Acordada la incoación de los presentes autos, se les dio el cauce procesal previsto en el art. 116 y siguientes de la Ley de la Jurisdicción , especial para la Protección de los Derechos Fundamentales y las Libertades Públicas, habiendo despachado las partes, llegado su momento y por su orden, los trámites conferidos de demanda y contestación; en cuyos escritos respectivos en virtud de los hechos y fundamentos de derechos que constan en ellos, suplicaron respectivamente la anulación del actoobjeto del recurso y la desestimación de éste, en los términos que aparecen en los mismos.

TERCERO

Mediante Providencia de 14 de julio de 2009, se declararon conclusos los autos, señalándose día y hora para votación y fallo, que tuvo lugar el 9 de octubre de 2009.

CUARTO

En la sustanciación del presente procedimiento se han observado y cumplido las prescripciones legales.

FUNDAMENTOS DE DERECHO
PRIMERO

Constituye el objeto del proceso, la impugnación por el Sindicato actor de la Ordre TRE/110/2009, de 13 de marzo, "per la qual es garanteixen els serveis essencials que es presten en els centres d'ensenyament públics, privats (concertats i no concertats) i les escoles d'educació especial no concertades dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de Catalunya", publicada en el DOGC de 18 de marzo de 2009.

La Orden se dictó en relación con la convocatoria de huelga presentada por diversos Sindicatos, entre ellos el recurrente, a realizar aquélla el 19 de marzo de 2009, con una duración de un día.

Se solicita en el suplico de la demanda, que se dicte sentencia "per la qual s'estimi el recurs i es declari no conforme a Dret per vulneració de l'article 28 de la Constitució Espanyola i es declari nul.la de ple dret o, subsidiàriament, s'anul.li L'Ordre (impugnada)", en base a los siguientes motivos:

  1. Los servicios mínimos previstos en la Orden son excesivos y desproporcionados, tanto más cuanto que la huelga a la que se refieren tiene un solo día de duración, y por tanto lesionan el derecho de huelga, protegido por el art. 28 CE . Además, están insuficientemente motivados.

  2. Incurren en desviación de poder, siendo así que la Administración demandada establece los servicios mínimos "per justificar desprès el que seria...una sanció d'havers", buscando "un efecte dissuasiu sobre el professorat a l'hora d'optar per anar o no a la vaga", tratándose de "obrir la porta a una deducció superior a la que seria procedent, cosa que suposaria una sanció" (hecho 5º de la demanda).

Tanto el Ministerio Fiscal como la representación procesal de la Administración demandada, autora de la Orden impugnada, solicitan en sus escritos de contestación a la demanda la desestimación del recurso interpuesto.

SEGUNDO

La Ordre impugnada establece los servicios que considera como esenciales y mínimos ante la convocatoria de huelga, del siguiente tenor:

"Article 1

La situació de vaga anunciada per la Federació d'Ensenyament de CCOO, que afecta l'ensenyament privat de Catalunya i les escoles d'educació especial concertades, i pels sindicats...(el recurrente y otros), que afecta l'ensenyament públic de Catalunya, en el termes que consten a la convocatòria, que es farà el proper dia 19 de març, amb una durada de 24 hores, s'entén condicionada al manteniment dels serveis mínims següents:

Una persona de l'equip directiu per cada centre. S'entén como a tal alguna de les persones següents: el o la director/a, el o la conrdinador/a pedagògica, el o la cap d'estudis o el/la secretari/a.

A més del personal esmentat:

Per l'ensenyament infantil i primària (de 3 a 12 anys): 1 docent per cada 4 unitats. Per llars d'infants: 25% de la plantilla.

Article 2

La direcció dels centres, un cop escoltat el comitè de vaga, ha de determinar el personal estrictament necessari per garantir la prestació normal dels serveis mínims que estableix l'article 1. Aquests serveis mínims els ha de prestar, preferentment, el personal que no exerceixi el dret de vaga, si n'hi ha. (...)".

Los transcritos servicios mínimos se justifican en la resolución impugnada, mediante la siguiente motivación, que se resume:(...) Atès que en els darrers anys s'han produït transformacions profundes en la societat, com la incorporació massiva de les dones al món del treball, i que a Catalunya supera el 62 % de la mitjana europea, la qual cosa ha comportat un increment dels menors en els centres educatius que fa imprescindible ponderar un nou equilibri entre el dret fonamental a la vaga per part del personal docent i el dret essencial al treball de tota la població en condicions d'igualtat, i preservar el dret a la seguretat dels menors.

Atès que en el present supòsit, tenint en compte que la vaga te una durada de 24 hores, el dret fonamental afectat és el dret al treballa dels i ciutadanes que deixen els seus fills sota la tutela de les llars d'infants i les escoles, i el dret a la seguretat dels alumnes que accedeixen als centre educatius;

Atès que davant la possibilitat que quedin interromputs els serveis d'ensenyament dels centres públics i privats (concertats i no concertats) i les escoles d'educació especial concertades, es podria produir una situació en la qual tots els treballadors i treballadores amb menors a càrrec seu es trobessin davant la impossibilitat de fer ús del deu dret al treball, a diferència de la resta de treballadors, es fa necessari establir uns serveis mínims que permetin a les persones amb impossibilitat per trobar alternatives que garanteixin la cura dels menors a fer ús del seu dret al treball i, per tant, conciliar la vida laboral i personal; en aquest sentit, doncs, s'estableixen únicament serveis mínims per a l'alumnat fins a primària, que és el que requereix una vigilància més acurada, però no de docència, i consistiran en la presència d'una persona de l'equip directiu del centre, tant d'escoles com de llars d'infants, un docent per cada quatre unitats o aules per a l'atenció d'infantil i primària, i el 25% del personal de les llars d'infants. (...)".

TERCERO

Los transcritos servicios mínimos, y su motivación, son los mismos, salvo variaciones mínimas que no atañen a lo sustancial, que se establecieron por la Administración demandada, con ocasión de las huelgas convocadas, en el ámbito de la enseñanza en Cataluña, en fechas 14 de febrero de 2008 y 13 de noviembre de 2008.

En ambos casos, este Tribunal fue llamado a pronunciarse sobre la legalidad de los servicios mínimos establecidos ante tales convocatorias, y lo hizo respectivamente, mediante sentencias de fechas 8 de julio de 2008, nº 651, rec. 79/2008, y 13 de marzo de 2009, nº 267, rec. 542/2008 .

En las dos ocasiones, el fallo fue desestimatorio de cualquier vulneración del art. 28.2 CE , bien entendido que, en dichos procesos anteriores y no en éste, se planteaba también la vulneración del art. 24 CE , en razón de las respectivas fecha de...

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