STSJ Islas Baleares 56/2014, 6 de Febrero de 2014

PonenteGABRIEL FIOL GOMILA
ECLIES:TSJBAL:2014:104
Número de Recurso791/2010
ProcedimientoPROCEDIMIENTO ORDINARIO
Número de Resolución56/2014
Fecha de Resolución 6 de Febrero de 2014
EmisorSala de lo Contencioso

T.S.J.ILLES BALEARS SALA CON/AD

PALMA DE MALLORCA

SENTENCIA: 00056/2014

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA ILLES BALEARS

SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA

SENTÈNCIA núm. 56

Il·lès. Srs.

PRESIDENT:

Gabriel Fiol Gomila.

MAGISTRATS:

Pablo Delfont Maza.

Carmen Frigola Castillón.

Palma, a 6 de febrer de 2014

VISTES per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears les actuacions número 791 de 2010, dimanants del recurs contenciós administratiu seguit entre parts, d'una, com a demandant, la societat "Apartamentos Migjorn Playa SA.", representada pel procurador dels Tribunals Sr. Nicolau Rullán i assistit per l'advocat Sr. Marí Ribas, i, d'altra, com a Administració demandada, el Consell Insular de Formentera, representada per la procuradora Sra. Adrover Thomàs i assistida pel seu advocat Sr. Mir Capellà.

L'objecte del recurs és l'acord plenari del Consell Insular de Formentera, adoptat en sessió plenària del 30 de setembre de 2010, mitjançant el qual es va aprovar definitivament la revisió de les Normes Subsidiàries del municipi de Formentera. Fou publicat en el BOIB de 27 d'octubre de 2010.

La quantia es fixà en indeterminada.

El procediment seguit ha estat el del tràmit previst a la Llei Jurisdiccional 29/1998.

L'Il·lm. Sr. Gabriel Fiol Gomila, President de la Sala, en qualitat de magistrat ponent, expressa el parer del Tribunal.

= ANTECEDENTS DE FET =

1r.- Interposat el recurs en el termini prefixat en la Llei Jurisdiccional se li donà el tràmit processal adequat, ordenant-se reclamar l'expedient administratiu i anunciar la seva incoació.

2n.- Rebut l'expedient administratiu es va posar de manifest en Secretaria a la part recurrent perquè formalitzés la demanda. La referida demanda fou deduïda dins el termini legal al·legant-se en ella els fets i fonaments de dret que s'estimaren necessaris en ordre a les seves pretensions i interessant de la Sala que es dictés sentència estimatòria del recurs per ser contraris a l'ordenament jurídic els actes administratius impugnats.

3r.- Donat trasllat de l'escrit de demanda a la representació de l'Administració demandada perquè la contestés, així ho va fer en temps i forma, oposant-se a ella i suplicant que es dictés sentència confirmatòria dels actes administratius recorreguts.

4r.- A través del corresponent Acte es rebé el plet a prova que devia versà sobre els punts de fet interessats per la part actora. Proposta i admesa que fou en forma, es practicà amb el resultat que és de veure en les actuacions.

5è.- Per provisió es declarà conclosa la discussió escrita i el període probatori, ordenant-se portar les actuacions a la vista, amb citació de les parts per a sentència, acordant que aquestes formularan les conclusions per escrit; cosa que així varen fer, i s'assenyalà a continuació, per a la votació i decisió, el dia 3 de desembre de 2013.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Hem assenyalat a l'encapçalament, que la revisió jurisdiccional ho era de l'acord plenari del Consell Insular de Formentera, adoptat en sessió plenària del 30 de setembre de 2010, mitjançant el qual es va aprovar definitivament la revisió de les Normes Subsidiàries del municipi de Formentera. Fou publicat en el BOIB de 27 d'octubre de 2010.

En concret, el debat afecta a l'àmbit de l'antic sector urbanitzable 3/ Ca Marí. A la pètita de la demanda, amb caràcter principal, se'ns demana, que es declari que les determinacions de les Normes Subsidiàries pel que fa al dit àmbit són contraries a l'ordenament jurídic i que es procedeixi:

"....a la inclusión de la totalidad del área que comprende el sector Ca Marí según venía delimitada por las NNSS aprobadas en 1989 (sector 3/1) dentro de las áreas de desarrollo urbano, con mantenimiento de los usos existentes, por cumplir dicha zona con anterioridad a la entrada en vigor de la Ley 6/1999 sobre Directrices de Ordenación del Territorio, con los requisitos que la legislación urbanística establece para ser clasificado como suelo urbano, fijando asimismo los parámetros edificatorios propuestos en el informe pericial acompañado como Documento núm. 7, de forma que:

"....se establezcan una o varias UA, con cesiones razonables y edificabilidad neta en parcela que no baje del 60% de las establecidas para los urbanos de desarrollo directo (es decir que una vez realizadas las cesiones, el suelo que quede, tenga una edificabilidad similar a los urbanos de desarrollo directo).

Las zonas Extensivas Plurifamiliares, no debería bajar de 0,66, la Extensiva Turística de 0,5 y la Extensiva Unifamiliar U de 0,6.".

Formula després, dues pretensions subsidiàries i incorpora una quarta, en el cas de desestimar-se les anteriors, de condemna a l'Administració a indemnitzar pels perjudicis patits per ella, la mercantil recurrent propietària dels terrenys, a conseqüència de la minusvaloració de la parcel·la en tant ve definitivament classificada com a sòl no urbanitzable. Indemnització a fixar en període d'execució de sentència.

Dient-ne ja, i en el que és important per a la comprensió de la problemàtica que ens envolta, el següent:

1r.- Que la parcel·la afectada, propietat de la recurrent, és la finca del registre de Formentera núm. 2.735 i té una superfície de 19.926 m2.

2n.- La zona, i pel que feia al Pla provincial de Balears de 1973, estava inclosa dins les àrees de desenvolupament urbà com àrea turística. Posteriorment, a les Normes Subsidiàries de 1989, el sector fou classificat com a sòl apte per a la urbanització.

3r.- L'any 1997, el Pla d'ordenació de l'oferta turística d'Eivissa i Formentera també va delimitar la zona de Ca Mari en la subzona 2.2 com a nucli urbà, zona turística.

4t.- A l'empara de la Disposició addicional 12ena. de les Directrius d'ordenació del territori, Llei 6/1999, de 3 d'abril, es va produir la desclassificació formal d'aquest sòl en tant no disposava de pla parcial aprovat definitivament. Els terrenys foren classificats en una part com a nucli rural dins la delimitació de Ca Marí amb la qualificació NR 01-ECM, situats dins l'APT de costa, i l'altra part, la més gran, com a sòl rústic comú i sòl rústic protegit dins de la delimitació de l'APT de costa.

SEGON

Per a la consideració de que els terrenys gaudeixen de la condició de sòl urbà, la part actora acut, primer, a la cita dels articles 78.a) del Reial decret 1346/1976, de 9 d'abril del Text refós de la Llei sobre règim del sòl i ordenació urbana; 21 del Reial decret 2159/1978, de 23 de juny, pel qual s'aprovà el reglament de planejament; el 8 de la Llei autonòmica 6/1997, de 8 de juliol; el 8 de la Llei 6/1998, de 13 d'abril, del sòl; al 12 del Reial decret legislatiu 2/2008, de 20 de juny; a l'11 i 19 de la Llei balear 6/1999, de 3 d'abril; a l'1 de la també Llei balear 4/2008, de 14 de maig; al 22 del Pla territorial insular d'Eivissa i Formentera i, a més, a la Llei 10/2010, de 27 de juliol.

En segon lloc, addueix que les Normes Subsidiàries vulneren el principi d'interdicció de l'arbitrarietat i el dret fonamental a la igualtat dels articles 9.3 i 14 de la Constitució . Per últim, assenyala, el caràcter reglat del sòl urbà com a imperatiu legal que no queda a l'arbitri del planificador.

En qualsevol cas, i a la primera fase de la seva demanda, ens diu que quan es va plantejar la "negociació" de la revisió no es va respondre a consideracions jurídiques o administratives sinó, tan sols, a la voluntat política de l'equip de govern i/o de l'equip redactor, "conculcando el carácter reglado del suelo urbano en función de su realidad física".

TERCER

Com a qüestió inicial calgui assenyalar que l'Administració competent en matèria urbanística pot modificar el planejament quan hi ha hagi, o ho aconsellin, circumstàncies o raons d'interès general, sense que això impliqui la vulneració de cap principi. Modificació que ha d'operar de forma motivada i que s'entronca amb l'exercici del ius variandi.

A la sentència 574 de 23 de juny de 2006, reiterada després, entre d'altres, a la núm. 20 de 15 de gener de 2009, i recollint el que s'havia dit abans a la número 543 de 2003, diguérem, en tesi que reiterem, que:

"Cal a...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
2 sentencias
  • STS, 26 de Enero de 2016
    • España
    • January 26, 2016
    ...del Tribunal Superior de Justicia de Islas Baleares, en fecha 6 de febrero de 2014, en el Recurso Contencioso-administrativo 791/2010 , sobre aprobación definitiva de la revisión de las Normas Subsidiarias del municipio de Ha sido parte recurrida el CONSEJO INSULAR DE FORMENTERA, representa......
  • SAP Guipúzcoa 247/2016, 28 de Septiembre de 2016
    • España
    • September 28, 2016
    ...codemandada contra la resolución de fecha 6/2/2014 dictada por el TSJ de las Islas Baleares en el recurso contencioso-administrativo nº 791/2010 con el fin de obtener una calificación urbanística más favorable para el aprovechamiento del citado Por otra parte, no resulta discutido que la me......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR