STSJ Islas Baleares 749/2013, 13 de Noviembre de 2013

PonenteGABRIEL FIOL GOMILA
ECLIES:TSJBAL:2013:1215
Número de Recurso741/2009
ProcedimientoPROCEDIMIENTO ORDINARIO
Número de Resolución749/2013
Fecha de Resolución13 de Noviembre de 2013
EmisorSala de lo Contencioso

T.S.J.ILLES BALEARS SALA CON/AD

PALMA DE MALLORCA

SENTENCIA: 00749/2013

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA ILLES BALEARS

SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA

SENTÈNCIA núm. 749

Il·lès. Srs.

PRESIDENT:

Gabriel Fiol Gomila.

MAGISTRATS:

Pablo Delfont Maza.

Carmen Frigola Castillón.

Palma, a 13 de novembre de 2013

VISTES per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears les actuacions número 741 de 2009, dimanants del recurs contenciós administratiu seguit entre parts, d'una, com a demandant, el Sr. Eladio, representat pel procurador dels Tribunal Sr. Tortella Tugores i assistit per l'advocat Sr. Manuel Domingo, i, d'altra, com a Administracions demandades, el Consell Insular d'Eivissa, representada pel procurador Sr. Nicolau Rullán i assistida pel seu advocat i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, representada i dirigida pel seu lletrat. En la qualitat de part codemandada ha intervingut l'Ajuntament d'Eivissa, representat per la procuradora Sra. Ferrer Mercadal i assistida del seu advocat.

L'objecte del recurs són sengles resolucions, una la primera, del plenari de la Comissió balear de medi ambient de la Conselleria de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears, dictada el dia 3 de juliol de 2009, en la qual es declarava la inviabilitat de subjectar el Pla general d'ordenació urbana d'Eivissa a avaluació ambiental estratègica, i altra, la segona, l'acord de la Comissió insular d'ordenació del territori, urbanisme i patrimoni històric artístic del Consell Insular d'Eivissa, dictat el 4 d'agost de 2009, d'aprovació definitiva de l'al·ludit Pla general d'ordenació urbana d'Eivissa que fou publicat en el BOIB núm. 128 d'1 de setembre de 2009.

La quantia es fixà en indeterminada.

El procediment seguit ha estat el del tràmit previst a la Llei Jurisdiccional 29/1998.

L'Il·lm. Sr. Gabriel Fiol Gomila, President de la Sala, en qualitat de magistrat ponent, expressa el parer del Tribunal.

= ANTECEDENTS DE FET = 1r.- Interposat el recurs en el termini prefixat en la Llei Jurisdiccional se li donà el tràmit processal adequat, ordenant-se reclamar l'expedient administratiu i anunciar la seva incoació.

2n.- Rebut l'expedient administratiu es va posar de manifest en Secretaria a la part recurrent perquè formalitzés la demanda. La referida demanda fou deduïda dins el termini legal al·legant-se en ella els fets i fonaments de dret que s'estimaren necessaris en ordre a les seves pretensions i interessant de la Sala que es dictés sentència estimatòria del recurs per ser contraris a l'ordenament jurídic els actes administratius impugnats.

3r.- Donat trasllat de l'escrit de demanda a les representacions de les Administracions demandades i codemandada perquè la contestessin, així ho varen fer en temps i forma, oposant-se a ella i suplicant que es dictés sentència confirmatòria dels actes administratius recorreguts.

4r.- A través del corresponent Acte es rebé el plet a prova que devia versà sobre els punts de fet interessats per les parts actora i codemandada. Proposta i admesa que fou en forma, es practicà amb el resultat que és de veure a les actuacions.

5è.- Per provisió es declarà conclosa la discussió escrita i el període probatori, ordenant-se portar les actuacions a la vista, amb citació de les parts per a sentència, acordant que aquestes formularan les conclusions per escrit; cosa que així varen fer, i s'assenyalà a continuació, per a la votació i decisió, el dia 29 d'octubre de 2013.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Hem assenyalat a l'encapçalament, que la revisió jurisdiccional ho era de sengles resolucions, una la primera, del plenari de la Comissió balear de medi ambient de la Conselleria de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears, dictada el dia 3 de juliol de 2009, en la qual es declarava la inviabilitat de subjectar el Pla general d'ordenació urbana d'Eivissa a avaluació ambiental estratègica, i altra, la segona, l'acord de la Comissió insular d'ordenació del territori, urbanisme i patrimoni històric artístic del Consell Insular d'Eivissa, dictat el 4 d'agost de 2009, d'aprovació definitiva de l'al·ludit Pla general d'ordenació urbana d'Eivissa que fou publicat en el BOIB núm. 128 d'1 de setembre de 2009.

Se'ns diu per part del recurrents, Don. Eladio en afirmació mai no discutida, que era propietari de la finca registral núm. NUM000 de 8.850 m2 de cabuda i que està ubicada al carrer DIRECCION000 núm. NUM001 de la ciutat d'Eivissa.

A l'hora d'instal·lar la demanda, i després d'explicar-nos, la ubicació i l'estat físic i en el què suposa la integració en el nucli urbà de la referida població, addueix la nul·litat del primer dels acords impugnats per l'aplicació dels articles 62.1.e) de la Llei 30/1992 i 5 de la Llei de la Comunitat Autònoma balear 11/2006.

En segon lloc, i en referència al segon dels acords recorreguts, ens diu que hi ha nul·litat de la classificació com a sòl rústic d'especial protecció (SRP-EI) de la parcel·la dels recurrents.

SEGON

La problemàtica que gira al voltant del primer dels dos acords impugnats fou qüestionada per la representació de la Comunitat Autònoma demandada interessant la declaració d'inadmissibilitat de conformitat amb el que ve establert a l' article 69.c) de la Llei reguladora de la jurisdicció . Estem, afirma, en presència d'un informe.

Doncs bé, respecte a n'aquest supòsit, cal ha dir-ho, ja ens vàrem pronunciar a les sentències núm. 450, 510, 613 de 13 de juny, 3 de juliol i 12 de setembre de 2012 i 387 i 572 de 7 de maig i 23 de juliol de 2013 que dictàrem en els contenciosos 739, 736, 738, 734 i 733 de 2012 . Contenciosos en els quals analitzàvem la possible inadmissibilitat o no de l'acord plenari pres per part de la Comissió balear de medi ambient de la Conselleria de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears, i dictat el dia 3 de juliol de 2009, mitjançant el qual es declarava la inviabilitat de subjectar el Pla general d'ordenació urbana d'Eivissa a avaluació ambiental estratègica.

Ara per ara, i en la mesura que és idèntica la causa d'oposició, ens veiem obligats a pronunciar-nos d'igual manera. Dèiem, i ho reiterem, en els segon, tercer i quart fonament de dret, de la primera de les citades, que:

"El acuerdo del Pleno de la Comisión Balear de Medio Ambiente de la Consejería de Medio Ambiente del Govern de las Illes Balears, de fecha 3 de julio de 2009, por la que se declara la inviabilidad de sujetar el PGOU de Eivissa a Evaluación Ambiental Estratégica se enmarca dentro de las previsiones del art 13.3º de la Directiva 2001/42/CE del Parlamento y del Consejo Europeo y de la Disposición Transitoria Tercera de la Ley 11/2006, de 14 de septiembre, de evaluaciones de impacto ambiental y evaluaciones ambientales estratégicas en Illes Balears. Indica esta última norma:

"Disposición Transitoria Tercera. Planes y programas iniciados con anterioridad a la entrada en vigor de la ley.

  1. La obligación de evaluación ambiental estratégica a que se refiere esta ley se aplicará a los planes y programas en que su primer acto preparatorio formal sea posterior al 21 de julio de 2004.

  2. La obligación de evaluación ambiental estratégica a que se refiere esta ley se aplicará a los planes y programas en el que su primer acto preparatorio formal sea anterior al 21 de julio de 2004 y su aprobación, ya sea con carácter definitivo, ya sea como requisito previo para su remisión al Parlamento de las Illes Balears para la tramitación por el procedimiento correspondiente, se produzca con posterioridad al 21 de julio de 2006, excepto que el órgano ambiental decida, previo informe del órgano promotor, caso por caso y de forma motivada, que esto resulta inviable, informando, en este caso, al público de la decisión adoptada.

  3. A los efectos previstos en esta disposición, se entenderá por primer acto preparatorio formal el documento oficial de una administración pública competente en el ámbito de aplicación de un plan o programa que manifieste la intención de promover la elaboración o redacción de un plan o programa movilizando los recursos económicos y técnicos que hagan posible su presentación a aprobación.

  4. En el caso que el órgano ambiental decida la inviabilidad de la sujeción a la evaluación ambiental estratégica, el plan o programa será sometido a evaluación ambiental de acuerdo con el Decreto 4/1986, de 23 de enero, de implantación y regulación de los estudios de evaluación de impacto ambiental."

La decisión de no someter la Revisión del PGOU de Eivissa a la nueva evaluación ambiental estratégica y, en consecuencia, mantener la evaluación ambiental tramitada de acuerdo con el Decreto 4/1986, de 23 de enero, debe entenderse como acto de trámite dentro del procedimiento de Revisión del Plan y no como decisión autónoma y separada del mismo. La evaluación de impacto ambiental, tanto en la modalidad de la EAE como de la EIA del Decreto autonómico 4/1986, constituye uno de los trámites necesarios para la aprobación del planeamiento y la decisión del órgano ambiental de someter el plan a una o a otra no es impugnable separadamente del acto aprobatorio del plan al que sirve. Se decide someter la evaluación a uno u otro procedimiento y por tanto el acuerdo tiene carácter instrumental al no decidir directa o indirectamente el fondo del asunto (la aprobación del plan), ni determina la imposibilidad de continuar el procedimiento, ni causa indefensión o perjuicio irreparable a derechos o intereses legítimos, los cuales podrán defenderse en el recurso frente al acuerdo de aprobación definitiva.

El art. 39 de la Ley 11/2006, para el acuerdo de aprobación de la declaración de impacto ambiental ya indica que tiene "el carácter de acto de trámite no impugnable de forma autónoma o separada de la resolución sustantiva, excepto en los supuestos a que se refiere el art. 107.1 de la Ley de régimen jurídico de las administraciones públicas y del procedimiento...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STS, 21 de Octubre de 2015
    • España
    • 21 Octubre 2015
    ...la Sala de lo Contencioso Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de las Islas Baleares, en el Recurso Contencioso-Administrativo 741/2009 , sobre aprobación de Plan General de Ordenación ANTECEDENTES DE HECHO PRIMERO Ante la Sala de lo Contencioso Administrativo del Tribunal Super......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR