STSJ Cataluña 7754/2012, 15 de Noviembre de 2012

PonenteJACOBO QUINTANS GARCIA
ECLIES:TSJCAT:2012:11946
Número de Recurso3461/2012
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIóN
Número de Resolución7754/2012
Fecha de Resolución15 de Noviembre de 2012
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08279 - 44 - 4 - 2011 - 8035292

mm

ILMO. SR. JACOBO QUINTANS GARCIA

ILMO. SR. LUÍS JOSÉ ESCUDERO ALONSO

ILMO. SR. CARLOS HUGO PRECIADO DOMENECH

En Barcelona a 15 de noviembre de 2012

La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los/as Ilmos/as. Sres/ as. citados al margen,

EN NOMBRE DEL REY

ha dictado la siguiente

S E N T E N C I A núm. 7754/2012

En el recurso de suplicación interpuesto por Ricardo frente a la Sentencia del Juzgado Social 2 Terrassa de fecha 7 de febrero de 2012 dictada en el procedimiento nº 645/2011 y siendo recurrido Consorci Sanitari de Terrassa. Ha actuado como Ponente el Ilmo. Sr. JACOBO QUINTANS GARCIA.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Despido en general, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 7 de febrero de 2012 que contenía el siguiente Fallo:

Que DESESTIMANDO la demanda interpuesta por Don. Ricardo ABSUELVO a Consorci Sanitari de Terrassa de todos los pedimentos.

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes:

"PRIMERO.- Don. Ricardo, con DNI NUM000 ha venido prestando sus servicios para CONSORCI SANITARI DE TERRASSA, con antigüedad de 16 de enero de 2006, categoría profesional de Metge Adjunt Primaria y un salario bruto mensual, con prorrateo de pagas extras, de 3.230,10 euros (no controvertido).

SEGUNDO

En fecha 16 de junio de 2011 la empresa demandada comunicó al actor carta de despido por causas objetivas con el siguiente contenido (folios 36 a 38):

"Benvolgut,: Per mitjà del present li comuniquem que en virtud de l' article 52.c) del Real Decret Legislatiu 1/1995 del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aquesta empresa ha decidit procedir a l'extinció del seu contracte de treball per causes objetives, amb efectes del día 15 de juliol de 2011.

Les causes que justifiquen la resolución del seu contracte de treball, de carácter econòmic i organitzatiu, són les següents:

Aquesta empresa, com a entitat proveïdora de serveis públics de salut, ha vist ostensiblemente retallat el seu finançament públic provinent dels contractes de serveis que té subscrits amb el Servei Català de la Salut (CatSalut) amb la conseqüent minva de recursos econòmics disponibles per a l'any 2011. Aquesta retallada cal acumular-la a la ja experimentada per l'exercici pressupostari de l'any 2010 en virtut del que desposa el Decret-Llei 3/2010, de 29 de maig, de mesures urgents de contenció de la despesa i en matèria fiscal per a la reducción del dèficit públic.

Així mateix aquesta Institució s'ha vist en la necessitat de donar compliment a les mesures de contenció de la despesa, d'acord amb el Decret 109/2011, de 11 de gener, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2010 mentre no siguin vigents els de 2011 i la Instrucció 1/2011 del Departament de Governació i del Departament d'Economia per l'aplicació de les mesures específiques en matèria de personal previstes en el Decret 109/2011, així com del Pla de mesures urgents per a la sostenibilitat del sistema sanitari públic presentat el dia 2 de març de 2011.

Amb aquesta situación de l'entorn econòmic i financer del sector sanitari, la despesa real del sector l'any 2009 acaba amb una desviación de despesa de 850 milions d'euros; el que significa endarreriments dels pagaments dels concerts amb els centres concertats, farmàcia i proveïdors de béns i serveis.

En aquest sentit des del Departament de Salut, s'acorda l'ajustament de la despesa del 2011 als recursos pressupostaris i financers disponibles amb una reducción dels pressupost del centres sanitaris amb l'obligació de la elaboración d'un Pla de Xoc per l'any 2011 i actuacions durant el periode 2011-2014 per garantir la sostenibilitat del sistema adaptant l'estructura asistencial al nivell de recursos del futur. Això implica la reducción d'activitat amb la revisió de programes sanitaris i prestacions (supressió de 8 programes integrantlos en l'activitat ordinària, reducción d'un 15% de la resta de programes); suprimir la compra adicional per a llistes d'espera; i reducción d'activitat amb un promig d'un 3%. A tot això, s'ha de sumar les mesures de farmàcia per la millota de l'eficiència de la prestación farmaceútica.

En conclusió, per mantenir la confiança en el model sanitari català actual, hem de gestionar la nostra Institució amb un 13,73% de pressupost menys per aquest any 2011 i mantener la qualitat asistencial i sostenibilitat del sistema, el que implica fer un Pla de mesures urgents per la sostenibilitat del sistema sanitari públic, amb la corresponsabilització de la nostra institución per aconseguir aquesta fita.

Concretant l'efecte econòmic que aquesta situación produeix en aquesta empresa, cal dir que l'assignació d'activitat per l'any 2011 del CST pel Departament de Salut respecte de l'any 2010 s'ha vist reduït percentualment en el 13,75% ja indicat, que en termes absoluts representa una quantitat de 21.620.071,50 euros menys.

Concretament durant l'any 2010 l'assignació del contracte fou de 157.477.969,08 euros i el contracte d'activitat pel 2011 de CATSALUT és de 135.857.897,58 euros.

Com segona quesito d'incidència económica a l'anterior hem d'addicionar unes pèrdues acumulades dels darrers anys de: 13.525 euros durant l'any 2008, 400.791,41 l'any 2009 i 835.248 euros l'any 2010 que agreguen i consoliden les pèrdues.

Aquesta situación i el propi mandat de l'Administració Pública Sanitària de Catalunya obliga al CST, com a consorcio públic participat majoritàriament per la Generalitat de Catalunya, a establir un seguit de mesures d'estalvi que tendiesen a adecuar a la nova realitat el pressupost de despeses que genera la gestió del conjunt de dispositius assistencials que té adscrits. Una gran part d'aquesta despesa (al voltant d'un 70%) està assignada als costos de personal, partida sobre la que inevitablemente cal actuar, per tal de fer front a aquesta situación.

Degut a tota aquesta situación, el passat 7 de juny el Consell de Govern d'aquesta institución va aprovar un Pla d'Ajustament i de mesures d'estalvi que, entre moltes altres mesures, algunes ja executades i altres en procés d'execució, preveu la reducción de l'horari d'obertura (es preveu que obri únicamente els dies laborables i dissabtes de 17 a 20 hores i diumenges i festius de 9 a 20 hores, quan fins ara, com vostè sap, estava obert els dies laborables i dissabtes de 17 a 24 hores i diumenges i festius de 8 a 24 hores) del Centre d'Atenció Continuada (CAC) Terrassa Nord, que és el lloc on actualmente vostè presta serveis.

En aquest sentit, cal aferir que des del punt de vista organitzatiu, la decisió de tancar parcialmente aquest dispositiu asistencial on vostè presta serveis es pren, devant del context de mesures de reducción de la despesa, per tractar-se de dispositius en els quals es considera que l'efecte asistencial id e serveis a l'usuari pot ser menor, donat que el promig de visites que s'atén en algunes de les franges horàries en els quals estaven oberts aquests serveis pot ser absorbit per altres dispositius d'atenció d'urgències existents, com poden ser el 061, el Servei d'Atenció Domiciliària (SAD) o les urgències dels hospitals de referència de la zona d'influència (Hospital de Terrassa).

Per tot l'exposat i donat que les possibilitats de reubicación del personal que presta serveis en aquest centre han quedat esgotades pel personal de major antiguitat que vostè, que és el que en primer lloc ha optat a les places que es podien ofertar (les que quedaven amb els nous horaris del CAC Terrassa Nord i del CAC Castellbisbal, centre que també redueix el seu...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STSJ Cataluña 2938/2013, 24 de Abril de 2013
    • España
    • 24 Abril 2013
    ...texto legal, sí son de aplicación en dicho ámbito, como ya ha tenido oportunidad de reconocer esta Sala en la sentencia de 15 de Noviembre del 2012 (recurso núm. 3461/2012 ) debido a "múltiples y profundas modificaciones en la regulación del despido por causas objetivas y en el papel de las......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR