STSJ Cataluña 6595/2012, 8 de Octubre de 2012

JurisdicciónEspaña
Número de resolución6595/2012
Fecha08 Octubre 2012

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08019 - 44 - 4 - 2010 - 0012749

CR

ILMO. SR. IGNACIO MARÍA PALOS PEÑARROYA

ILMA. SRA. M. MAR GAN BUSTO

ILMO. SR. LUIS REVILLA PÉREZ

En Barcelona a 8 de octubre de 2012

La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los/as Ilmos/as. Sres/ as. citados al margen,

EN NOMBRE DEL REY

ha dictado la siguiente

S E N T E N C I A núm. 6595/2012

En el recurso de suplicación interpuesto por Parc D'Atraccions Tibidabo S.A. frente a la Sentencia del Juzgado Social 21 Barcelona de fecha 29 de octubre de 2010 dictada en el procedimiento Demandas nº 688/2010 y siendo recurrido/a Visitacion y -Ministerio Fiscal-. Ha actuado como Ponente el Ilmo. Sr. IGNACIO MARÍA PALOS PEÑARROYA.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Con fecha 20 de julio de 2010 tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Reclam. derechos contracto trabajo, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 29 de octubre de 2010 que contenía el siguiente Fallo:

"Acceptar la demanda interposada per Visitacion contra Parc d'Atraccions Tibidabo, S.A., per tant, declaro que l'empresa ha vulnerat els drets fonamentals de la demandant en matèria de discriminació per raó d'afiliació sindical, així com la llibertat sindical i el dret a l'activitat sindical de la demandant i del Sindicat coadjuvant, per tant declaro la nul·litat radical de les conductes empresarials que han causat aquesta vulneració i singularment de les modificacions de condicions de treball de que gaudia la demandant el mes de juny abans de tals modificacions, condemno a l'empresa a atenir-se a les anterior declaracions i a restituir a la demandant de manera integra i immediata en els condicions laboral prèvies a les modificacions denunciades, així com a abonar-li una indemnització per import de 6.000# pels danys i perjudicis causats . "

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes: "

Primer

La demandant Visitacion, presta serveis per la demandada empresa Parc d'Atraccions Tibidabo, S.A., des del 1/4/1998, amb categoria professional de Coordinadora, i cobrant un salari mensual de

2.175,90#. El desembre de 2005 va promocionar a Encarregada de restauració interna, i el juny de 2006 a Coordinadora d'operacions i restauració.

Segon

La demandant es afiliada al Sindicat CCOO coadjuvant, es membre del Comitè d'Empresa elegida en les eleccions de setembre de 2006 per la candidatura de CCOO, i com a membre destacat de CCOO a l'empresa encapçalava la candidatura electoral d'aquest Sindicat en el col·legi d'especialistes i no qualificats a les eleccions a Comitè de l'any 2006 al centre de treball de Tibidabo. En aquets eleccions únicament es va presentar el Sindicat CCOO obtenint un representant en el col·legi 1 de tècnics i administratius i el 8 restants pel col·legi 2 d'especialistes i no qualificats encapçalats per la demandant.

Tercer

El dia 2 de juliol de 2010 l'empresa va rebre la notificació del preavis d'eleccions promogudes el 29 de juny anterior pel Sindicat CCOO. La votació es realitzà el 3/9/2010 per tal de cobrir 9 vacants al Comitè, dues en el col·legi 1 en que es presentava una única candidatura pel Sindicat CCOO que encapçalava la demandant, i 7 pel col·legi dos en que es presentaren les candidatures dels sindicats CCOO i UGT, obtenint respectivament 3 i 4 elegits. En aquest procés electoral els electors del col·legi 1 eren 42 i els del col·legi 2 eren 308.

Quart

Després d'una convocatòria de vaga el 24/2/2010 per part del Comitè d'empresa des del 6 de març de 2010 i contra la pretensió de l'empresa de eliminar o restringir l'aparcament gratuït dels empleats, en data que no consta (presumiblement entre el 15 i el 20 de març ates el contingut i el calendari de vaga) l'empresa va lliurar a la demandant carta en la que li oferia com a alternatives per aturar la vaga acomodació d'horaris amb les freqüències del transport públic, funicular gratuït, i 16 places a l'aparcament de serveis.

El 20/3/2010 l'empresa va elaborar un document de comunicació al Comitè sobre modificació collectiva de condicions de treball del artº 41 de l'Estatut dels Treballadors, que fonamentava en causes tècniques pel canvi en la consideració urbanística de la zona que preparava l'Ajuntament, i per causes organitzatives i econòmiques per la que qualifica de moderats resultats econòmics tot i que positius i en línia ascendent des del 2005 en que es varen registrar pèrdues, preveient un descens de visitants amb les restriccions de transit en vehicle particular que suposaria el nou urbanisme de la zona, i per optimitzar les 462 places d'aparcament existents plantejava que les 40 places que ocupaven de manera gratuïta els empleats es destinessin al públic, i que els empleats accedissin al lloc de treball en transport públic per al que oferia gratuïtat i adaptació d'horaris.

En reunió entre el Comitè de vaga i l'empres el 24/3/2010 i en el marc de l'expedient de modificació de condicions iniciat, les parts varen arribar a l'acord de desconvocatòria de la vaga a canvi de compromisos de acomodació d'horaris amb la freqüència de transport públic gratuït, 16 places a l'aparcament de serveis, possibilitat d'aparcar els treballadors en els dies de parc tancat, i una indemnització de 33 dies per anys pels que optin per l'extinció del contracte de treball.

Cinquè

El 12/5/2010, en el marc d'una reunió conjunta Empresa - Comitè, es va platejar per part de l'empresa, com a resultat d'un estudi efectuat, una nova organització del Grup Professional 5 dels departaments de Operacions i Restauració que comportaria una promoció interna de 6 places del Grup 5 i per al lloc de treball de responsable d'equip, conforme a l'avís al personal adjunt a l'acta datat el 14/5/2010 i que te previstes les proves per al 26 de maig. En la següent reunió de 19/5/2010 el Comitè formula a l'empresa un segut de propostes en relació la nova organització dels departaments de Restauració i Operacions, en el sentit que el salari del responsable d'equip, demanant que es concretin les seves funcions, i que siguin fixes a temps complert així com que s'ampliïn a dues places mes, també en relació a concretar la nova denominació dels anteriors coordinadors, i que en la promoció es doni preferència als encarregats, propostes a les que l'empresa indica que respondrà en la propera reunió del dia 25 de maig, i en aquesta l'empresa accepta un seguit de plantejaments i havent-hi alguna discrepància en la retribució i funcions dels nous responsables d'equip en relació als anteriors coordinadors, es convoquen per una nova reunió el 31 de maig, en la qual es mantenen els diferencies i es dona per conclosa la negociació sense acord.

Sisè

El 10/6/2010 l'empresa mitjançant avis al personal, convoca 2 places del grup professional 5 per al lloc de treball de Coordinadors de restauració per efectuar les proves el següent 16 de juny, places que queden desertes per haver-hi un sol aspirant que no arriba a la puntuació mínima.

Setè

Per carta de 26/4/2010 l'empresa comunica a la demandant que com a coordinadora que es te la possibilitat d'aparcar en una de les 16 places reservades a la zona de serveis i per tant no li afecten les alternatives pactades el 24 de març, però si que li afectarien en el supòsit de deixar de realitzar les responsabilitats encomanades. El 30/6/2010 l'empresa tramet per correu electrònic a un considerable nombre de destinataris, previsiblement coordinadors i entre ells la demandant, en que adjunta el llistat de places d'aparcament reservades per al personal, resultant 18 places en cap de les quals hi figura la demandant.

Vuitè

En un a reunió a la que va esser convocada la demandant amb el responsable de restauració i dues persones mes, en data imprecisa de mitjans de juny, probablement el dia 9, se li va comunicar verbalment a la demandant que se la considerava adequada per assumir el lloc de coordinadora tècnica, canvi que la demandant no va acceptar i en tot cas condicionat al manteniment de l'horari i festius i sotmès a un període de prova de 2 mesos, sense tenir-ne mes noticies fins el 30 de juny.

Novè

L'empresa a traves del responsable de Departament de Restauració Jose Ramón, va trametre a la demandant mitjançant correu electrònic de 30 de juny un nou calendari de les condicions de jornada, horaris i dies laborables per a la demandant que incloïa modificacions d'aquestes circumstàncies respecte a les precedents a partir del dia 19 de juliol, i en data 16 de juliol l'empresa va fer un comunicat dirigit a tor el personal en que informava que des del 1 de juliol anterior s'havia posat en marxa una nova organització de comandaments als departaments de Operacions i Restauració que incloïa el nom de la demandant.

Desè

El calendari establert per a la demandant a primers d'any constava de 209 dies laborables amb

1.770 hores de treball distribuïdes en un total de 10 horaris diferents de la següents manera:

Tipus Horari Nº Hores Nº Dies Total Hores

1 De 12:00 a 17:15 05:15 3 15,75

2 De 12:00 a 20:15 08:15 12 99

3 De 12:00 a 21:00 09:00 13 117

4 De 12:00 a 21:45 09:45 11 107,25

6 De 10:00 a 19:30 09:30 65 617,5

7 De 10:00 a 19:00 09:00 4 36

9 De 12:00 a 19:15 07:15 4 29

10 De 10:00 a 18:00 08:00 52 416

11 De 11:00 a 18:00 07:00 35 245

12 De 13:00 a 21:45 08:45 10 87,5

Totals ............... 209 1770

En aquest calendari la majoria de dilluns i dimarts eren festius, essent solament laborables 1 dilluns de març, 1 dilluns d'abril, 1 dilluns de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR