STSJ Cataluña 6471/2010, 8 de Octubre de 2010

PonenteASCENSION SOLE PUIG
ECLIES:TSJCAT:2010:6833
Número de Recurso5558/2009
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIóN
Número de Resolución6471/2010
Fecha de Resolución 8 de Octubre de 2010
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

RU

IL·LM. SR. SEBASTIÁN MORALO GALLEGO

IL·LMA. SRA. ASCENSIÓ SOLÉ PUIG

IL·LM. SR. FRANCISCO BOSCH SALAS

Barcelona, 8 d'octubre de 2010

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt,

EN NOM DEL REI

ha dictat la següent

SENTÈNCIA NÚM. 6471/2010

En el recurs de suplicació interposat per Victorio a la sentència del Jutjat Social 1 Mataró de data 2 de juny de 2009 dictada en el procediment núm. 82/2009 en el qual s'ha recorregut contra la part Instituto Nacional de la Seguridad Social,

ha actuat com a ponent Il·lma. Sra. ASCENSIÓ SOLÉ PUIG.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

En data 27 de gener de 2009 va arribar al Jutjat Social esmentat una demanda sobre Seguretat Social en general, en la qual l'actor al.lega els fets i fonaments de dret que va considerar procedents i acabava demanant que es dictés una sentència d'acord amb el que es demanava. Admesa la demanda a tràmit i celebrat el judici, es va dictar la sentència en data 2 de juny de 2009, que contenia la decisió següent:

"Desestimar la demanda interposada pel Don. Victorio -DNI NUM000 en contra de l'Institut Nacional de la Seguretat Social, i absoldre l'entitat gestora demandada de totes les peticions contingudes a la demanda i confirmar la resolució administrativa impugnada".

Segon

En aquesta sentència es declaren com a provats els fets següents:

  1. El demandant, que va néixer el 1-10-47, va sol.licitar la pensió de jubilació per escrit presentat el 3-10-08. Per resolució de la Direcció Provincial de l'INSS de Barcelona de data 6-10-08 se li va denegar la pensió de jubilació anticipada per no estar contemplada aquesta en el règim de Seguretat Social en el qual corresponia meritar la prestació (expedien administratiu).

  2. La part actora va interposar la reclamació prèvia en contra de la resolució que li va denegar la jubilació anticipada. I en data 15-12-08 la Direcció provincial de l'INSS de Barcelona va dictar una resolució per la qual desestimava la reclamació prèvia (expedient administratiu).

  3. El beneficiari demandant acredita com dies computables a efectes de cotització en el Règim especial agrari 1.566 dies (1-07- 66 a 12-09-71), en el Règim general 3.627 dies (13-09-71 a 8-06-80 i des de l'1-12-01 a 11-04-03) i en el Règim especial de treballadors autònoms 7.756 dies (1-06-80 a 30-11-01). A més a més, també acredita 2.000 dies cotitzats en el Règim general com a perceptor del subsidi per a més grans de 52 anys (15-05-03 a 31-10-08). (fets no controvertits i expedient administratiu).

  4. En el cas d'estimació de la demanda, la base reguladora mensual de la pensió de jubilació anticipada seria de 661,83 euros, la quantia del 76% de la base reguladora i la data d'efectes des del 2-10-08 (conformitat explícita de les parts).

Tercer

Contra aquesta sentència la part actora va interposar un recurs de suplicació, que va formalitzar dins del termini. Es va donar trasllat a la part contrària, que no el va impugnar. Es van elevar les actuacions a aquest Tribunal i es va formar aquest rotlle.

FONAMENTS DE DRET

Primer

Emparat en l' article 191, c) de la Llei de Procediment Laboral, el Text Refós de la qual va ser aprovat pel RD. Legislatiu 2/1995, el demandant recorre la Sentència de la instància que desestima la demanda en matèria del reconeixement de la pensió de jubilació anticipada pel règim general de la Seguretat Social, perquè no acredita carència suficient.

Segon

Denúncia la infracció per aplicació indeguda de l' article núm. 2, 1er. del R. Decret 691/1991 de 12 d'abril que regula el còmput recíproc de cotitzacions entre el Règim General i els Règims Especials de la Seguretat Social i el Règim de Classes Passives de l'Estat. Invoca l' article núm. 35 del Decret 2530/1970 de 20 d'agost que regula el Règim Especial de Treballadors Autònoms, així com l' article núm. 161 de la Llei General de la Seguretat Social, normes que estableixen els requisits per accedir a les pensions en el Règim Especial de Treballadors Autònoms i a la de la jubilació contributiva en el Règim General de la Seguretat Social. Combat el raonament judicial de no computar les cotitzacions del subsidi d'atur de majors de 52 anys per a la carència necessària per accedir a la jubilació en aplicació de la Disposició Addicional 28ena. de la Llei General de la Seguretat Social, que, segons interpretació literal que fa, considera que no és d'aplicació al cas perquè entén que es refereix als treballadors fixos discontinus als quals es refereix l' apartat 2 de la Disposició Addicional . També raona que, si s'entén que la norma és aplicable a tots els supòsits, l' article núm. 161, b) de la Llei General de la Seguretat Social exigeix únicament tenir cobert un període mínim de quinze anys cotitzats, dels quals dos hauran d'estar compresos dintre dels quinze anys immediatament anteriors al fet causant. Entén que en conjunt te cotitzats àmpliament aquests quinze anys mínims de carència i que dos anys de cotització es troben dintre dels 15 anys últims, de forma que no requereix el còmput del subsidi d'atur per majors de 52 anys. Conclou que la Disposició Addicional 28ena. prohibeix computar les cotitzacions del Subsidi d'atur per computar el període mínim de quinze anys de carència llarga i els dos anys de carència curta dintre dels darrers quinze anys des del fet causant, o dia de la jubilació, però manté que aquestes cotitzacions del subsidi permeten determinar el règim de la Seguretat Social pel qual s'haurà de regir la prestació, ja que no es prohibeix computar-les per aquesta finalitat en la Disposició Addicional 28ena. Cita doctrina jurisprudencial que abunda en que aquestes cotitzacions no tenen eficàcia per acreditar el període mínim de cotització exigit, remarcant que la interpretació que fa la sentència de la instància de a Disposició Addicional 28ena. porta a la situació de què si hagués cotitzat un dia menys en el Règim especial de treballadors autònoms que en el Règim general es podria jubilar de forma anticipada, situació que comporta una sanció per haver...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STSJ Galicia 4783/2012, 28 de Septiembre de 2012
    • España
    • 28 Septiembre 2012
    ...Regímenes Especiales de la Minería del Carbón y Trabajadores del Mar, pero no para el RETA. ( en el mismo sentido STSJ de Cataluña de 8 de octubre de 2010, rec. 5558/2009, STSJ de 12 de abril de 2012, rec. 3436/2008), o STS de 21 de enero de 2009 anteriormente citada En consecuencia la sent......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR