STSJ Cataluña 2730/2010, 16 de Abril de 2010

PonenteMIQUEL ANGEL FALGUERA BARO
ECLIES:TSJCAT:2010:4103
Número de Recurso7275/2009
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIóN
Número de Resolución2730/2010
Fecha de Resolución16 de Abril de 2010
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

MDT

IL·LM. SR. MIGUEL ÁNGEL SÁNCHEZ BURRIEL

IL·LM. SR. AMADOR GARCIA ROS

IL·LM. SR. MIGUEL ANGEL FALGUERA BARÓ

Barcelona, 16 d'abril de 2010

La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt,

EN NOM DEL REI

ha dictat la següent

SENTÈNCIA NÚM. 2730/2010

En el recurs de suplicació interposat per Universitat Politécnica de Catalunya a la sentència del Jutjat Social 33 Barcelona de data 1 de setembre de 2009 dictada

en el procediment núm. 351/2009 en el qual s'ha recorregut contra la part Tomás, ha actuat com a ponent Il·lm. Sr. MIGUEL ANGEL FALGUERA BARÓ.

ANTECEDENTS DE FET

Primer

En data 02.04.09 va arribar al Jutjat Social esmentat una demanda sobre Conflicte col·lectiu, en la qual l'actor al.lega els fets i fonaments de dret que va considerar procedents i acabava demanant que es dictés una sentència d'acord amb el que es demanava. Admesa la demanda a tràmit i celebrat el judici, es va dictar la sentència en data 1 de setembre de 2009, que contenia la decisió següent:

"Estimar la demanda interposada per COMITÉ D'EMPRESA contra UNIVERSITAT POLITÈCNINCA DE CATALUNYA i declarar el dret del personal docent i investigador de l'UPC amb relació laboral temporal al complement d'antiguitat establert a l'art. 24 del Conveni col.lectiu per al personal docent i investigador de les universitats públiques catalanes ha de ser amb efectes econòmics de 1.1.04.."

Segon

En aquesta sentència es declaren com a provats els fets següents:

  1. - L'art. 24 del Conveni col.lectiu per al personal docent i investigador de les universitats públiques catalanes per al període del 10.10.2006 al 31.12.09 (DOGC 14.2.07), signat el 9.10.06, disposa que "Al personal afectat pel present conveni se li reconeixerà l'antiguitat en els mateixos termes i quantitats que al personal funcionari equivalent", afegint que "El personal contractat en règim de dedicació a temps parcial percebrà, en el cas, la part proporcional corresponent a la duració de la seva jornada".

    A l'art. 5 s'estableix que "aquest conveni entra en vigor l'endemà de la seva signatura.....No obstant i

    això les taules retributives seran d'aplicació des del dia 1.1.04 en els termes previstos a l'art. 30".

    L'art. 30, a la seva vegada, preveu que "les retribucions corresponents a l'any 2004, 2005 i 2005 són les determinades als annexes 1,2 i 3", annexos que especifiquen l'import del trienni per antiguitat per cada un d'aquests anys.

  2. - La Comissió Paritària de l'esmentat conveni, amb les funcions que es preveuen a l'art. 10 del mateix, es reuní en dada 1.10.07 i en relació al informe jurídic respecte del reconeixement i pagament de triennis als temporals, prengué l'acord "que el reconeixement sigui a data 1.6.07 i el pagament es faci efectiu durant el primer trimestre de 2008, depenent de les possibilitats tècniques de cada universitat (això sense perjudici dels acord a què hagi arribat o pugui arribar alguna universitat i que millorin allò acordat)". El personal docent i investigar de l'UPC, amb relació laboral i temporal, començà a percebre els triennis des de l'esmentada data.

  3. - Prèviament, però, el Consell de Direcció de l'UPC -representat pel Virector de Personal Acadèmic, Argimiro, David i Ezequias, amb assistència de Alejandra, responsable de RRLL- i el Comitè d'Empresa, en data 7.3.07, havien arribat a l'acord "que el personal temporal a temps complert cobri els triennis i endarreriments en la nòmina de juliol o setembre amb efectes de 1.1.04"(doc. 1 de la part actora, punt núm.

    4). En una posterior reunió de data 26.4.07, el vice-rector, informà que el triennis als personal temporal a temps parcial "es pagaran amb els mateixos efectes que el personal a temps complert", reiterant la data de

    1.1.04 com la d'efectes (doc. 2 part actora, al dors).

  4. - A la reunió entre les mateixes parts de data 12.3.08, Leon, nou Vicerector de Personal Acadèmic, davant la sol.licitud del Comité respecte dels triennis "des de 2004", es comprometé a fer-los arribar una proposta alternativa.

  5. - L'increment de la massa salarial experimentada per l'any 2007 esgotà el límit màxim previst a la Llei 4/2007 de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya i a la Llei 46/2006 de 28.12.07 de la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat (doc. 1 de la dda .).

  6. - L'abonament dels triennis per al personal docent i investigador que postula el Comitè demandant amb efectes 1.1.04 i fins 31.5.07 (data en la que s'endegà el seu abonament) es valora en 690.272 euros, i hauria comportat per si sol un increment de la massa salarial d'un 1,95% a l'exercici de 2007.

Tercer

Contra aquesta sentència la part demandada va interposar un recurs de suplicació, que va formalitzar dins del termini. Es va donar trasllat a la part contrària que el va impugnar. Es van elevar les actuacions a aquest Tribunal i es va formar aquest rotlle.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

1. Denuncia la Universitat demandada, com primer motiu de suplicació i per la via de l'apartat c) de l'art. 191 TRLPL, la infracció de l'art. 25.2 EBEP, en relació a l'art. 24 del conveni rector i els arts. 4 i 5 del RD 1096/1989 .

Abans de donar resposta a aquest motiu volem observar d'entrada que després de la Llei Orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'Universitats -en part modificada posteriorment per la Llei Orgànica 4/2007, de 12 d'abril -. comportà un canvi significatiu en el règim contractual del personal docent i investigador -i més en concret pel que fa al col lectiu denominat des d'aleshores "contractat"-, atès que permeté que una part passés a veure regulades les seves condicions contractuals per dret laboral -el què, fins el dit moment i llevat concretes excepcions, era exclusiu de bona part del personal d'administració i serveis-. Així es contempla en forma expressa als arts. 48 i següents de la dita norma i en especial pel que fa la present litis a l'art. 55, conforme al qual les Comunitats Autònomes regularan el seu règim retributiu.

Val a dir que la dita regulació no deixa de comportar variats problemes en relació a la fixació del salari -com s'ha destacat des de la doctrina científica-, atès que poden concórrer variades fonts iuslaboralistes, com ara la normativa autonòmica que la llei regula en forma expressa, la Llei Estatut dels Treballadors i el conveni col lectiu. Tanmateix, la possible concurrència de fonts no és, en el fonamental, l'objecte de la present litis, pel que cap consideració -més enllà de la necessària per a la solució del recurs- farem al respecte.

És en aquest marc en el què es signa el Conveni col lectiu del personal docent i investigador de les Universitats públiques de Catalunya, publicat al DOGC del 14 de febrer de 2007, que té com àmbit personal "tot el personal docent i investigador contractat que, amb relació jurídico-laboral, presta o presti serveis retribuïts en qualsevol de les universitats públiques de Catalunya" (art. 3), clarament diferenciat, per tant, de l'únic conveni fins aleshores vigent a les Universitats públiques catalanes. No deixa de ser significatiu que en aquest darrer marc convencional, en la versió publicada al DOGC d'11 de maig de 2001 -i pel període

01.01.1999 a 12.12.2003, per tant anterior a la LOU de 2001- es preveiés com àmbit personal "totes les persones que tenen la qualitat de treballadors per compte de les universitats indicades anteriorment, així com el personal laboral temporal contractat amb càrrec a projectes d'investigació i transferència tecnològica i el personal contractat amb càrrec a subvencions públiques". Tanmateix, el següent conveni (el Vè, publicat al DOGC de 15.01.2009) passà a afectar a "totes les persones que tenen la qualitat de personal d'administració i serveis contractats en règim laboral per compte de les universitats indicades anteriorment, així com el personal de suport a la recerca contractat en règim laboral amb càrrec a projectes d'investigació i transferència tecnològica o a subvencions públiques".

És obvi, per tant, que l'impacte de la LOU 2001 determinà que el conveni únic del personal laboral de les Universitats públiques de Catalunya es fraccionés, passant de fet a un doble nivell convencional: el PAS i el personal de suport en projectes de recerca i el PDI contractat.

I és en relació a aquest darrer conveni en el què allò que es pacta és el complement d'antiguitat del què es discuteix els seus efectes pel personal temporal. En concret, el seu article 24 contempla: "Al personal afectat pel present conveni se li reconeixerà l'antiguitat en els mateixos termes i quantitats que al personal funcionari equivalent. El personal contractat en règim de dedicació a temps parcial percebrà, en el cas, la part proporcional corresponent a la duració de la seva jornada". I és obvi que al personal funcionari d'Universitats -com ocorre respecte al PAD- els dit plus es realitza per triennis. I allò que es nega per la demandada és la plena eficàcia des del moment de la signatura del pagament de l'antiguitat al personal temporal (que, de fet, per la pròpia figura del PDI contractat, és la immensa majoria dels assalariats afectats per l'esmentada norma convencional), més enllà del dia 1 de juny de 2007 -com a "dies ad quem"-, de conformitat amb els criteris assolits per la comissió paritària del conveni (fet provat segon, sense que aquí es discuteixi els efectes del dit acord), per bé que permetent un acord específic diferent a cada Universitat.

  1. Entrant ja en aquest primer motiu volem destacar d'entrada la recorrent realitza una lectura malapta del pronunciament del primer grau. El jutjador no afirma que l'art. 25.2 de l'EBEP sigui contrari a la Directiva 1999/70/CE -car, si així fos, el què correspondria seria la interposició d'una qüestió prejudicial davant el TJUE, atès que els jutges i tribunal no tenim competències de control de la legalitat, sinó...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • ATS, 17 de Marzo de 2011
    • España
    • March 17, 2011
    ...por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña de fecha 16 de abril de 2010, en el recurso de suplicación número 7275/09, interpuesto por UNIVERSITAT POLITÉCNICA DE CATALUNYA, frente a la sentencia dictada por el Juzgado de lo Social nº 33 de los de Barcelona de fech......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR