STSJ Islas Baleares , 24 de Septiembre de 2003

PonenteGABRIEL FIOL GOMILA
ECLIES:TSJBAL:2003:1174
Número de Recurso871/2000
ProcedimientoCONTENCIOSO
Fecha de Resolución24 de Septiembre de 2003
EmisorSala de lo Contencioso

SENTENCIA T.S.J.BALEARES SALA CON/AD PALMA DE MALLORCA SENTENCIA: 00733/2003 SENTÈNCIA núm.

Il·lès. Srs. PRESIDENT:

Jesús I. Algora Hernando.

MAGISTRATS:

Gabriel Fiol Gomila.

Pablo Delfont Maza.

Palma, a vint-i-quatre de setembre de l'any dos mil tres VISTES per la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears les actuacions número 871 de 2000, dimanants del recurs contenciós administratiu seguit entre parts, d'una, com a demandant, el Sr. Jose Daniel , representat per la procuradora dels Tribunals Sra. Jaume Montserrat i assistida per l'advocat Sr. de la Torre Vilar, i, d'altra, com a Administració demandada, la General de l'Estat, representada i assistida pel seu advocat.

L'objecte del recurs és la resolució dictada pel Tribunal Econòmic Administratiu Regional de les Illes Balears, la qual va desestimar la reclamació articulada contra les liquidacions derivades de les actes d'Inspecció núm. NUM000 i NUM001 , practicades per la Dependència Regional d'Inspecció de l'AEAT en Illes Balears pel concepte tributari Impost sobre el Valor Afegit, exercicis

1993 a 1996 i 1997, respectivament, per un import del deute tributari, el major d'ells, de 9.568.379 pessetes.

La quantia es fixà en 13.762.172 pessetes, és a dir ara, 82.712,32 .

El procediment seguit ha estat el del recurs contenciós ordinari.

L'Il·lm. Sr. Gabriel Fiol Gomila, en qualitat de Magistrat ponent expressà el parer de la Sala.

= ANTECEDENTS DE FET 1r.- Interposat el recurs en el termini prefixat en la Llei Jurisdiccional se li donà el tràmit processal adequat, ordenant-se reclamar l'expedient administratiu i anunciar la seva incoació, mitjançant edictes en el BOCAIB.

2n.- Rebut l'expedient administratiu es posà de manifest a Secretaria a la part recurrent perquè

formalitzés la demanda. Dita demanda deduïda dins el termini legal, al·legant els fets i fonaments de dret que estimà necessaris en ordre a les seves pretensions, suplicant a la Sala que es dictés sentència estimatòria del recurs per ser contraris a l'ordenament jurídic els actes administratius impugnats.

3r.- Donat trasllat de l'escrit de demanda a la representació de l'Administració demandada perquè la contestés, així ho va fer en temps i forma, oposant-se a ella i suplicant que es dictés sentència confirmatòria dels actes administratius recorreguts.

4r.- Per provisió es declarà conclosa la discussió escrita, ordenant-se portar les actuacions a la vista, amb citació de les parts per a sentència, i s'assenyalà a continuació, per a la votació i decisió, el dia 30 de gener de 2003. Tenim constància a les dites actuacions, per diligència signada pel Sr. Secretari de la Sala el dia 8 de setembre de 2003, que les al·ludides s'extraviaren dins les dependències de secretari. Retrobades s'assenyala novament, amb caràcter d'urgència, nova votació pel proper dia 23 d'aquest mes de setembre.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

Hem assenyalat a l'encapçalament, que la revisió jurisdiccional ho era dela resolució dictada pel Tribunal Econòmic Administratiu Regional de les Illes Balears, la qual va desestimar la reclamació articulada contra les liquidacions derivades de les actes d'Inspecció núm. NUM000 i NUM001 , practicades per la Dependència Regional d'Inspecció de l'AEAT en Illes Balears pel concepte tributari Impost sobre el Valor Afegit, exercicis 1993 a 1996 i 1997, respectivament, per un import del deute tributari, el major d'ells, de 9.568.379 pessetes.

Dins el segon fonament de dret de la resolució recorreguda s'entén que les qüestions que es plantegen dins la reclamació són, per un costat, esbrinar si estan subjectes a l'Impost sobre el Valor Afegit les quantitats percebudes pels Registradors de la Propietat pels serveis prestats com a liquidadors de les Oficines del Districte Hipotecari, i, per altre, si les dites quantitats formen part de la base imposable o, en canvi, es tenen que considerar com a indemnitzacions. La resposta donada pel Tribunal Econòmic Administratiu Regional s'emparà en la resolució dictada en recurs extraordinari d'alçada per a la unificació de criteri pel Tribunal Econòmic Administratiu Central el dia 24 de novembre de 1997, la qual, a la vegada, assumia el criteri que havia plasmat el Tribunal de Justícia de les Comunitats.

La part recurrent entén que la participació de les Oficines Liquidadores en la gestió i liquidació de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats i sobre Successions i Donacions no es pot considerar com a una activitat empresarial o professional als efectes de l'IVA. L'oficina liquidadora, als dits efectes, té que considerar-se com a un òrgan administratiu que actua amb absoluta dependència orgànica de la Conselleria d'Economia i Pressuposts, i no és d'aplicació al seu cas la jurisprudència comunitària que afecta als notaris i recaptadors municipals. En definitiva, ens dirà, no hi ha una retribució ni serveis prestats a la Comunitat Autònoma, sinó una aportació d'aquesta de fons pressupostaris per cobrir les necessitats d'un ens públic que actua per delegació de l'exercici de la competència administrativa de gestió i liquidació de determinats tributs.

SEGON

Dos són els aspectes essencials discutits, primer, si els registres de la propietat, actuant com a encarregats de les oficines liquidadores, han de ser considerat com a professional als efectes dels articles 3 i 4 de la Llei 30/1985, de 2 d'agost i 4 i 5 de la Llei 37/1992, de 28 de desembre; i, segon, si les funcions realitzades en tal concepte ho són dins de l'àmbit de dependència...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STS, 11 de Febrero de 2008
    • España
    • Tribunal Supremo, sala tercera, (Contencioso Administrativo)
    • 11 Febrero 2008
    ...Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Islas Baleares, en el recurso de dicho orden jurisdiccional núm. 871/00, en el que se impugnaba Acuerdo del TEAR de Islas Baleares de 30 de junio de 2000, desestimatorio de la reclamación NUM000, relativa a liquidaci......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR