STSJ Cataluña , 11 de Febrero de 2003

PonenteASCENSION SOLE PUIG
ECLIES:TSJCAT:2003:1863
Número de Recurso6925/2002
ProcedimientoSOCIAL
Fecha de Resolución11 de Febrero de 2003
EmisorSala de lo Social

Rotlle núm.: 6925/2002 TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA SALA SOCIAL F.S. ILMO. SR. D. JOSÉ DE QUINTANA PELLICER ILMA. SRA. Dª. Mª LOURDES ARASTEY SAHÚN ILMA. SRA. Dª. ASCENSIÓN SOLÉ PUIG Barcelona, 11 de febrer de 2003 La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, EN NOM DEL REI ha dictat la següent SENTÈNCIA NÚM. 919/2003 En el recurs de suplicació interposat per Carla i Sociedad Anonima Estatal Correos y Telegrafos a la sentència del Jutjat Social 31 Barcelona de data 8 d'abril de 2002 dictada en el procediment núm. 87/2002 en el qual han estat recorregudes ambdues parts, ha actuat com a ponent Ilma. Sra. Dª. ASCENSIÓN SOLÉ PUIG.

ANTECEDENTS DE FET

PRIMER

En data 1 de febrer de 2002 va arribar al Jutjat Social esmentat demanda sobre Acomiadament en general, en la qual l'actor al.lega els fets i fonaments de dret que va estimar procedents i acabava demanant que es dictés sentència d'acord amb el que es demanava. Admesa la demanda a tràmit i celebrat el judici, es va dictar sentència en data 8 d'abril de 2002, que contenia la decisió següent:

"Que estimando en parte la demanda interpuesta por Carla en reclamación por despido, debo declarar la improcedencia del despido de la parte actora, condenando al empresario Correos y Telégrafos , S.A.E., a su opción que deberá realizar en el plazo de 5 días ante este Juzgado, a que le readmita en su mismo puesto y condiciones de trabajo, o a que le abone la indemnización de 673,16 euros, con más el abono en ambos casos de los salarios de tramitación dejados de percibir desde el día del despido hasta el de la notificación de la presente resolución, con los límites legales.".

SEGON

En aquesta sentència, es declaren com a provats els fets següents:

"1.- La parte actora ha venido trabajando para la demandada con la categoría de sustituto A.P.T. (ayudante postal) grupo 01, subgrupo 02, salario (151.000 ptas.), y antigüedad de 2-7-01.

  1. - La actora no es representante legal o sindical de los trabajadores.

  2. - La demandante suscribió un contrato laboral con la demandada, de carácter temporal, por una duración de 2-7-01 a 31-07-01, de 1-8-01 a 31-8-01, de 3-9-01 a 29-9-01, de 10-10-01 a 31- 10-01, de 15-11-01 a 30-11-01 y, finalmente, de 1-12-01 a 31-12-01. Los dos últimos lo han sido, en concreto, por componente de absentismo en la unidad de Cambio de Superficie de Barcelona, que se dio por finalizado a la arribada del término, lo que se impugna.

  3. - Tras el cese de la actora queda probado, y así se reconoce por la demandada, que persistió en la unidad de Cambio de Superficie las mismas circunstancias de absentismo que propiciaron la contratación de la actora, por lo que se propuso la formalización de dos nuevos contratos bajo la misma modalidad (folio 97)

  4. - Se ha agotado la vía previa.".

TERCER

Contra aquesta sentència van interposar recurs de suplicació la part demandant i demandada, que van formalitzar dins del termini. Es va donar trasllat a la part contrària qui no va impugnar.

Es van elevar les actuacions a aquest Tribunal i van formar aquest rotlle.

FONAMENTS DE DRET

Primer

La part demandant planteja recurs de suplicació contra la Sentència del Jutjat Social núm. 31 dels de Barcelona de data 8 d'abril de 2002, dictada en el procediment núm. 87/2002 en matèria d'acomiadament declarat improcedent. L'objecte del recurs és l'examen de les infraccions de les normes substantives i de la jurisprudència d'acord amb l'article 191, c) de la Llei de procediment laboral, respecte al dret d'opció de la treballadora.

La part demandada, Societat Anónima Estatal Correos y Telégrafos planteja també recurs contra la Sentència d'instància, l'objecte del qual és la revisió dels fets provats d'acord amb l'article 191 b) de la mateixa llei processal i examinar les infraccions de les normes substantives o de la jurisprudència, en empara en l'apartat c) del mateix article de la Llei processal.

Segon

A efectes de la necessària sistemàtica en la resolució dels recursos de les parts, s'ha de determinar prèviament l'actual naturalesa jurídica de la part demandada com a Societat Anònima Estatal.

S'ha d'examinar quines normes regeixen la part demandada a partir del dia 21 de juliol de 2001 data en què

va ser inscrita en el Registre Mercantil de Madrid Tom 16665, Llibre 0, Foli 20, i per tant estava ja constituïda com a societat anònima estatal.

La precedent regulació de la demandada ve donada per la Llei 24/1998 de 13 de juliol dictada per a incorporar la Directiva comunitària 97/67/CE. de 15 de desembre sobre normes comunes per al mercat interior dels serveis postals en la Comunitat i la millora de la qualitat del servei, desenvolupada pel RD.81/1999 de 22 de gener, pel RD.1339/1999 de 31 de juliol, sobre taxes postals i fons de compensació del Servei postal universal, i pel RD. 1829/1999 de 3 de desembre sobre la prestació del servei postal.

L'esmentada Llei persegueix garantir el marc jurídic dels drets i obligacions dels usuaris i operadors i liberalitzar l'àmbit dels operadors postals en règim de concurrència lliure d'una part important del sector, d'acord amb l'article 38 de la Constitució espanyola, i basa la regulació del servei postal en una concepció del servei universal per a tothom a preu assequible (art.15), amb respecte de les distintes obligacions del servei públic i condicions de la prestació (art.16 i 17), i estableix per aquest motiu un règim de reserva a favor de l'operador a qui se li encomani la prestació del servei. La Disposició Addicional Primera de l'esmentada Llei 24/1998 va determinar l'obligació de prestar aquest servei postal universal a l'Entitat pública empresarial Correos i Telégrafos, i a fi de garantir el servei se li van atorgar uns drets especials i exclusius en l'article 19 de la norma, entre d'altres l' exempció tributària, ser beneficiari en cas d'expropiació forçosa per causa d'utilitat pública, o el dret a lliurar les notificacions d'òrgans administratius i judicials amb constància de donar fe, de tramitar girs, la reserva d'espai als ports, aeroports i estacions de ferrocarrils, distribució de segells, etc.. La Llei 53/2002 de 30 de desembre de mesures fiscals, administratives i de l'ordre social (BOE. de 31 de desembre) modifica la Llei 24/1998 de 13 de juliol del Servei Postal universal i de la Liberalització dels Serveis postals, per a incorporar la Directiva 2002/39/CE de 10 de juny de 2002 que modifica l'anterior Directiva, a fi de prosseguir l'obertura a la competència dels Serveis postals de la Comunitat, tal com consta en l'Exposició de Motius i en el Capítol IV de la Llei, sobre l'Acció administrativa en matèria de Serveis postals.

Les Entitats públiques empresarials com era la demandada, es regulen en la Llei d'Organització i Funcionament de l'Administració general de l'Estat (LOFAGE), Llei 6/1997 de 4 d'abril, en la denominació genèrica dels Organismes públics. Segons què determina l'article 53 de la Llei els ens públics empresarials són organismes públics als quals se'ls encomana la realització d'activitats prestacionals, la gestió de serveis o la producció de bens d'interés públic susceptibles de contraprestació, caracteritzats doncs com a Entitats de dret públic, amb personalitat jurídica, patrimoni i tresoreria propis, que duen a terme les activitats derivades de l'Administració general de l'Estat amb caràcter d'organitzacions instrumentals diferenciades i dependents, amb autonomia de gestió. Els organismes autònoms i entitats públiques empresarials són ens públics sotmesos en bloc al dret administratiu, i com a Administració que són, se'ls aplica els principis reguladors de les relacions amb els ciutadans i els principis d'organització i funcionament de l'Administració

General de l'Estat, atès que duen a terme l'execució de programes específics de l'activitat d'un Ministeri o la gestió d'un...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 sentencias
  • STSJ Cataluña 3777/2007, 22 de Mayo de 2007
    • España
    • May 22, 2007
    ...fijo e indefinido. Y así se produjeron importantes contradicciones en la propia Sala como son los casos, por ejemplo, de la STSJ Cataluña 11 febrero 2003 (JUR 2003, 116169) (Rec. 6925/2000), En contra la STSJ Cataluña 15 enero 2003 (AS 2003, 278) (Rollo 6923/2002),. En esta segunda se inter......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR