STSJ Cataluña 1168/2016, 22 de Febrero de 2016

PonenteFELIPE SOLER FERRER
ECLIES:TSJCAT:2016:581
Número de Recurso6731/2015
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIÓN
Número de Resolución1168/2016
Fecha de Resolución22 de Febrero de 2016
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08019 - 44 - 4 - 2013 - 8052525

AF

Recurso de Suplicación: 6731/2015

ILMO. SR. FELIPE SOLER FERRER

ILMO. SR. LUÍS JOSÉ ESCUDERO ALONSO

ILMO. SR. CARLOS HUGO PRECIADO DOMENECH

En Barcelona a 22 de febrero de 2016

La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los Ilmos. Sres. citados al margen,

EN NOMBRE DEL REY

ha dictado la siguiente

S E N T E N C I A núm. 1168/2016

En el recurso de suplicación interpuesto por Serunion S.A. y Serunión Servicios, S.A. frente a la Sentencia del Juzgado Social 21 Barcelona de fecha 5 de junio de 2015 dictada en el procedimiento nº 1144/2013 y siendo recurridos Dª Gracia, Dª Loreto, Dª Matilde, Dª Paula, 7 I Tria, S.A. y Fondo de Garantía Salarial. Ha actuado como Ponente el Ilmo. Sr. FELIPE SOLER FERRER.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Con fecha 8 de noviembre de 2013 tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Despido en general, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 5 de junio de 2015 que contenía el siguiente Fallo:

Acceptar la demanda interposada per Gracia, Loreto, Matilde, i Paula, contra Serunión, S.A., Serunión Servicios, S.L., i 7 I Tria, S.A., i també contra el Fons de Garantia Salarial, per tant :

1- Declaro IMPROCEDENT l'acomiadament de cada una de les demandants produït el dia 13/09/2013.

2- Condemno solidàriament a les demandades Serunión, S.A. i Serunión Servicios, S.L., a que, mitjançant opció expressa en el termini de cinc dies, o be readmeti a les demandants en el mateix lloc i condicions de treball, amb abonament dels salaris de tramitació meritats, o be, convalidant l'extinció contractual produïda, les indemnitzi en la respectiva següent quantia:

Gracia 1.796,73 € Loreto 1.655,08 €

Matilde 2.998,23 €

Paula 7.491,21 €.

3- En cas d'opció per la readmissió, els salaris de tramitació objecte de condemna, es meritaran amb el mòdul salarial diari que després s'indica, i que a data d'aquesta Sentència, sens perjudici dels que es pugin meritar amb posterioritat, sumen l'import seguidament indicat, pels 630 dies fins ara transcorreguts:

Nom Salari/Dia S·Tramitació

Gracia 4,29 € 2.703,14 €

Loreto 4,30 € 2.708,31 €

Matilde 6,26 € 3.945,45 €

Paula 29,96 € 18.877,84 €.

4- Absolc lliurement a la codemandada 7 I Tria, S.A., de les pretensions de la demanda.

5- Absolc lliurement al codemandat Fons de Garantia Salarial, sens perjudici de les responsabilitats que en el seu dia li pogueren correspondre.

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes:

Primer

Les demandants, acrediten les següents circumstancies laborals en la prestació de serveis en jornada a temps parcial, i contracte fix discontinu coincident amb el curs escolar, per a l'empresa Serunión, S.A. i Serunión Servicios, S.L.:

  1. - Gracia, amb antiguitat a l'empresa de 02/02/2004, categoria professional Monitora, i salari de 130,51€ mensuals.

2- Loreto, amb antiguitat a l'empresa de 25/10/2004, categoria professional Monitora, i salari de 130,76€ mensuals.

3- Matilde, amb antiguitat a l'empresa de 01/10/2002, categoria professional Monitora, i salari de 190,49€ mensuals.

4- Paula, amb antiguitat a l'empresa de 16/10/2007, categoria professional Netejadora, i salari de 911,44€ mensuals.

Segon

Les demandants Gracia, Matilde, i Loreto, estan formalment en plantilla de Serunión Servicios, S.L., mentre que Paula, figura en plantilla de Serunión, S.A..

Tercer

Les demandants prestaven serveis en tasques de monitores i neteja del servei de menjador del centre escolar IES Corbera, en el marc del contracte que l'empresa demandada Serunión, S.A. i el propi IES Corbera havien establert el 1/9/2004 per a la gestió de la restauració, cantina, i monitoratge que s'ofereix al menjador escolar, amb servei de cuina propi i una previsió de 323 comensals diaris. En la seva condició de treballadores fixes discontinues, cessaven en la prestació de serveis al finalitzar el curs escolar el mes de juny de cada any, i reiniciaven la prestació quant eren cridades a l'efecte el mes de setembre, a l'inici del curs escolar..

Quart

A petició del Centre escolar, mitjançant resolució de 27/6/2013 dels Serveis Territorials d'ensenyament, es va autoritzar al IES Corbera per al curs 2013- 2014 un horari singular de 8 a 14:30 hores, circumstancia que va comportar la rescissió del contracte de menjador de Serunión amb el IES Corbera, doncs l'activitat educativa oficial del centre finalitzava abans de dinar.

Cinquè

El 12/9/2013 la codemandada empresa 7 I Tria, S.A. va concertar amb l'AMPA Can Baiona el servei educatiu en la franja de migdia, servei de menjador, transport i gestió, a les instal·lacions del IES Corbera, amb inici en la mateixa data del contracte i durada per un curs escolar, prorrogable. Els menús es faciliten a traves d'un servei de càtering, amb una previsio de 21 menús diaris, que finalment son entorn als 12-15 menús diaris.

Sisè

Des de finals de maig de 2013 les empreses codemandades varen intercanviar comunicacions via correu electrònic, per tal de traspassar a 7 I Tria, S.A. la informació i documentació de la plantilla de Serunión al IES Corbera, a efectes de la subrogació del personal, documentació que efectivament es va traspassar entre finals de juliol i primers d'agost.

Setè

A l'inici del curs escolar 2013-2014, no varen ser cridades per l'empresa Serunión, S.A., i quant s'hi varen posar en contacte els comunicà que havia cessat en el servei el mes de juny anterior, i aquest havia estat subcontractat a una nova empresa. Contactada també aquesta nova empresa el 13/9/2013, no va admetre la subrogació dels seus contractes de treball ni els va assignar funcions ni activitat a desenvolupar. Varen seguir converses almenys entre l'advocat de les demandants i Serunión, sense resultat.

Vuitè

La part actora ha intentat, sense èxit, la preceptiva conciliació administrativa prèvia, que finalitzà el dia 23/01/2014 amb el resultat de sense avinença.

TERCERO

Contra dicha sentencia anunció recurso de suplicación las partes codemandadas SERUNION SERVICIOS, S.L. y SERUNION, S.A., que formalizaron dentro de plazo, y que las partes contrarias, a las que se dió traslado no impugnaron, elevando los autos a este Tribunal dando lugar al presente rollo.

FUNDAMENTOS DE DERECHO
PRIMERO

Las demandadas SERUNION SERVICIOS SL y SERUNION SA formulan sendos recursos de suplicación contra la sentencia del Juzgado de lo Social, que declaró la improcedencia de los despidos objeto de autos, con las consecuencias inherentes a dicha declaración, de las que han de responder solidariamente ambas empresas, con absolución de la codemandada 7 I TRIA SA.

Los recursos, que no han sido impugnados, tienen por objeto, al amparo de los apartados b ) y c) del art. 193 LRJS, la revisión de los hechos declarados probados y el examen del derecho aplicado en la sentencia discutida.

SEGUNDO

Se interesa en primer término la revisión del HP 3º, para el que, con fundamento en la documental obrante a folios 251 a 257 de autos, se ofrece la siguiente redacción alternativa:

"Les demandants prestaven serveis en tasques de monitores i neteja del servei de menjador del centre escolar IES CORBERA en el marc del contracte que l`empresa demandada SERUNION SA i el propi IES CORBERA havien establert el 1/9/2004. L`objecte del contracte entre SERUNION SA i el IES CORBERA era la gestió de la restauració i cantina -amb el.laboració de menús amb servei de cuina propi i una previsió de 323 comensals diaris -i monitoratge o servei de vigilancia i activitat interlectiva, en virtut del qual s`encarregaven de:

-Vetllar pel correcte funcionament del menjador

-Dur a terme la vigilancia de l`alumnat usuari del servei de menjador.

-Fomentar i treballar el hàbits de neteja, higiene i de menjar correctament.

-Informar a les families de l`evolució de cada alumne quant als hàbits que es treballen al menjador (informe trimestral).

-Organitzar l`espai de menjador per grups d`edat.

-Aplicar les conductes sobre hàbits alimentaris que el centre proposi i que serán revisades pel propi centre.

-Organitzar l`espai interlectiu de migdia de forma que es realitzin diverses activitats educatives, per edats i grups determinats.

Les esmentades activitats es realitzaven al local i a les instal.lacions del propi centre IES CORBERA -c) Andromeda 2-4 de Corbera de Llobregat-, el qual les cedeix a SERUNION SA, juntament amb tots el estris, utillatge, parament, coberteria, vaixella, cristalleria a fi de que doni compliment al servei contractat. Així mateix, l`IES CORBERA es farà carrec dels subministraments (aigua, telèfon...) i SERUNION es compromet a assumir el manteniment tècnic normal i reposicións del estris, així como la neteja de les instal.lacions.

En la seva condició de treballadores fixes-discontinues, cessaven en la prestació de serveis al finalitzar el curs escolar el mes de juny de cada any, i reiniciaven la prestació quan eren cridades a l`efecte el mes de setembre, a l`inici del curs escolar."

La Sala acepta la redacción propuesta a la vista de la citada documental.

TERCERO

...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
1 artículos doctrinales
  • Efectos jurídicos laborales de la externalización de servicios públicos
    • España
    • Externalización de servicios públicos y su impacto en los derechos laborales
    • 16 Marzo 2017
    ...el Tribunal Supremo, ello es así siempre que no sea necesario para el desempeño de la actividad medios materiales (STSJ de Cataluña, de 22 de febrero de 2016, rec. 6731/2015). 44 F R A N C I S C O J O SÉ T R I L L O PÁ R R AG desarrolladas por éstos)48. Dicho de otro modo, se entiende que l......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR