STSJ Cataluña 7833/2013, 29 de Noviembre de 2013

JurisdicciónEspaña
Número de resolución7833/2013
EmisorTribunal Superior de Justicia de Cataluña, sala social
Fecha29 Noviembre 2013

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08019 - 44 - 4 - 2012 - 8025697

CR

ILMO. SR. IGNACIO MARÍA PALOS PEÑARROYA

ILMA. SRA. M. MAR GAN BUSTO

ILMO. SR. LUIS REVILLA PÉREZ

En Barcelona a 29 de noviembre de 2013

La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los/as Ilmos/as. Sres/ as. citados al margen,

EN NOMBRE DEL REY

ha dictado la siguiente

S E N T E N C I A núm. 7833/2013

En el recurso de suplicación interpuesto por Leon, Brigida, Juana, Sagrario, Andrea, Encarnacion, Benito, Ernesto, Natividad, Agencia Catalana de Cooperacio al Desenvolupament y Departament D' Empresa i Ocupacio frente a la Sentencia del Juzgado Social 33 Barcelona de fecha 17 de diciembre de 2012 dictada en el procedimiento Demandas nº 529/2012 y siendo recurrido/a Fogasa, Ministerio Fiscal, Justiniano

, Adoracion, Felisa, Victorio, Pilar, María Purificación, Dulce, Alfonso, Cristobal y Departament D'Empresa i Ocupacio i del Departament de la Presidencia.. Ha actuado como Ponente la Ilma. Sra. M. MAR GAN BUSTO.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Con fecha 30 de mayo de 2012 tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Impugnación resoluciones adminis.ámbito laboral, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 17 de diciembre de 2012 que contenía el siguiente Fallo:

1.- Estimar l'excepció de manca de legitimació passiva oposada pel DEPARTAMENT DE PRESIDÈNCIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA.

2.- Desestimar íntegrament les demandes interposades per Andrea, Encarnacion, Benito, Ernesto, Pilar, María Purificación, Dulce, Alfonso, Natividad, Cristobal, Justiniano, Leon, Brigida, Adoracion, Felisa, Victorio, Juana i Sagrario contra l'Agència Catalana de la Cooperació al Desemvolupament, el Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya, M.FiscaL, Fogasa i el Departament d'Empresa i Ocupació (Dir. Gral Dels Serveis Territorials) en impugnació de resolució administrativa en matèria d'acomiadament col.lectiu.

3.- Estimar parcialment les demandes interposades per Benito, Brigida, Andrea i Juana contra DEPARTAMENT D'EMPRESA I OCUPACIÓ DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA i AGÈNCIA CATALANA DE LA COOPERACIÓ AL DESENVOLUPAMENT, en impugnació de les resolucions administratives de

9.12.11 i 10.4.12, dictades en l'expedient de regulació d'ocupació número NUM000, anul.lar-les parcialment, exclusivament pel que es refereix a l'afectació d'aquests tres demandants en l'acomiadament col.lectiu autoritzat, i declarar el dret de les mateixes a la seva immediata readmissió i a l'abonament dels salaris deixats de percebre, amb descompte de les prestacions que hagin percebut per maternitat i sense perjudici del que disposa l' art. 209-5 LGSS respecte a les prestacions d'atur percebudes.

4.- Absoldre al FONS DE GARANTIA SALARIAL de les pretensions de la demanda.

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes:

"1.- La demandada Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (en endavant, ACCD) es constituí l'octubre de l'any 2003. Segons consta a l'art. 1.1 del seus estatuts, "és una entitat de dret públic de la Generalitat creada per les disposicions de la Secció Cinquena de la Llei 31/2001, que gaudeix de personalitat jurídica pròpia i que ajusta la seva activitat al dret privat i a les normes de la Llei 31/2001". Està adscrita al Departament de la Presidència a través de la Direcció General de Cooperació al Desenvolupament de la Secretaria d'Afers Exteriors. El seu objecte és executar i gestionar la política de cooperació al desenvolupament i d'acció humanitària de la Generalitat de Catalunya. (foli 294 i doc. 1 ACCD).

  1. - Per acord del Consell d'Administració de 4.7.11, en presència de dos membres del Comitè d'Empresa, s'autoritzà la proposta de modificació de l'estructura orgànica de l'ACCD i la reducció en un 50% de la seva plantilla de personal, atesa la reducció del pressupost acordada pel Govern de la Generalitat. Els dos membres del Comitè, en la seva intervenció, denunciaren i manifestaren la seva oposició a l'esmentada reducció del pressupost i a l'ERO acordat (folis 1719-1730).

  2. - En data 5.10.11 l'esmentada entitat demanà autorització davant del Servei Territorial de Barcelona del Departament d'Empresa per la rescissió dels contractes de 46 treballadors de la seva plantilla, d'un total de 93, en base a raons de tipus econòmic, organitzatiu i de producció invocades a la memòria (folis 294-303, que es dona aquí per íntegrament reproduïda). S'adjuntà memòria explicativa, informe tècnic de les causes objectives invocades, pla d'acompanyament social, comptes anuals dels exercicis 2008, 2009 i 2010 (folis 304-441).

  3. - A la memòria explicativa es fixaven els següents criteris d'afectació per a determinar els treballadors que finalment haurien de ser afectats, amb l'especificació de que "sense que l'ordre en que s'exposen constitueixi un element vinculant o de gradació aplicativa" (foli 301, doc. 4 ACCD):

  4. Voluntarietat: preferència a voluntaris que s'adscriguin a la relació d'afectats.

  5. Proporcionalitat pel que fa al nombre de treballadors afectats entre:

    -àrees/àmbit/departaments d'empresa

    -grups i subgrups professionals.

    -distribució per sexes, per mantenir la proporció actual.

  6. Polivalència: tenint en compte les causes organitzatives que obliguen a redistribuir tasques, es conservarà preferentment el lloc de treball de les persones que acreditin un major nivell de polivalència.

  7. Especificitat: afectació en principi de, les persones que ocupen els llocs a amortitzar, degut a la desaparició parcial o total de les seves funcions.

  8. Antiguitat: de caràcter subsidiari als anteriors, es procurarà mantenir el contracte de treball dels treballadors més antics pel menor cost indemnitzatori.

  9. Prioritat de permanència, en termes generals, de treballadors amb disminució reconeguda de capacitat, i als representants dels treballadors.

    5- Es dugueren a terme deu reunions durant el període de consultes, tres d'elles amb presència de la inspectora de treball que, posteriorment, emetria informe. A totes les sessions el Comitè d'empresa i la Direcció d'ACCD estigueren assessorats per advocats. ACCD fou requerida per l'Autoritat Laboral en data 6.10.11 a fi que aportés comptes anuals auditats corresponents als exercicis 2010 i 2011, requeriment al que s'oposà ACCD en considerar-lo improcedent atès el seu caràcter d'entitat pública i no privada, sotmesa a un control financer i a auditoria per la Intervenció General (folis 560-561). Els requeriments de major documentació fets pel Comitè a les sessions inicials no foren atesos per ACCD (folis 564-566).

  10. - El període de consultes es desenvolupà en els termes que són de veure a les deu actes, que obren a l'expedient administratiu i que es donen aquí per íntegrament reproduïdes (folis 442-465). Entre altres manifestacions, consten les següents:

    - A la tercera sessió, la Directora de Serveis, representant d'ACCD, manifestà que les reduccions de jornada dels treballadors "eren anti-econòmiques perquè perjudiquen a l'Agència i a la càrrega de treball (en referència a que aquestes reduccions de jornada no comporten cap reducció salarial pel treballador/a, en raó de la previsió del art. 29.3.b) del conveni col.lectiu de l'entitad demandada (foli 445, dors i doc. 3 ACCD).

    -A la cinquena sessió la representació d'ACCD oferí lliurar la llista d'afectats al Comitè d'Empresa, que es negà a rebre-la (foli 452).

    - A la sisena sessió, ACCD comunicà al Comitè "que la llista d'afectats encara no ha estat entregada al Departament d'Empresa i Ocupació a l'espera de finalitzar el present període de consultes i entregar-la juntament amb l'acta final d'acord o desacord". El Comitè d'empresa formula diverses preguntes en relació al criteri de la polivalència, i ACCD respon que "aquest criteri inclou diverses variables a tenir en compte per realitzar les desafectacions", en referència als 4 treballadors que podrien quedar desafectats de la proporsta inicial (foli 454, dors).

    - A la setena sessió, el Comitè d'empresa, "havent valorat els llocs de treball afectats i les funcions a realitzar, considera que s'haurien de desafectar 21 llocs de treball (els 4 manifestats per l'Agència i 17 més)" i, fins i tot, aporta "un estudi sobre les desafectacions que s'acompanya..." (foli 456, dors).

    -A la vuitena sessió, de data 11.11.11, el Comitè "manifesta el seu disgust davant l'aparició de la proposta de llocs de treball a desafectar... que ha aparegut a la fotocoopiadora dels locals de l'ACCD...fet que suposa un problema per continuar amb les negociacions del període de consultes i amb els companys de feina...que aquest succés pot perjudicar el resultat de l'assemblea que ha ratificar el present ERO... i que valorarà la possibilitat d'interposar una demanda pels fets ocorreguts avui als locals de l'ACCD...i rebutja l'entrega de la llista d'afectats" (foli 458-459).

    -A la novena reunió, celebrada en data...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
2 sentencias
  • STSJ Comunidad Valenciana 1373/2015, 22 de Junio de 2015
    • España
    • 22 d1 Junho d1 2015
    ...en la sentencia de la Sala 5 º del Tribunal de Justicia de la Unión Europea, de 4-10-2001, nº C-438/1999 y en la sentencia del TSJ de Cataluña, de 29-11-2013, nº 7833/2013, Aduce la defensa de la recurrente que según el meritado precepto de la Directiva resulta obligatorio el establecimient......
  • STSJ Comunidad de Madrid 473/2014, 30 de Mayo de 2014
    • España
    • 30 d5 Maio d5 2014
    ...como incluso se reconocía legalmente de forma aislada ( art. 52.e. ET )..."-, STSJ, Social sección 1 del 29 de noviembre de 2013 (ROJ: STSJ CAT 13299/2013 ), entre otras; ya enjuiciando de forma directa esta cuestión, ya al conocer de las extinciones acaecidas por mor de las amortizaciones ......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR