STSJ Cataluña 57/2013, 12 de Diciembre de 2013
Ponente | MATILDE ARAGO GASSIOT |
ECLI | ES:TSJCAT:2013:12989 |
Número de Recurso | 65/2013 |
Procedimiento | DEMANDAS |
Número de Resolución | 57/2013 |
Fecha de Resolución | 12 de Diciembre de 2013 |
Emisor | Sala de lo Social |
TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA
CATALUNYA
SALA SOCIAL
JSP
IL·LM. SR. JOSÉ QUETCUTI MIGUEL
IL·LM. SR. FRANCISCO JAVIER SANZ MARCOS
IL·LMA. SRA. MATILDE ARAGÓ GASSIOT
Barcelona, dotze de desembre de dos mil tretze
La Sala Social del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, formada pels magistrats esmentats més amunt, ha dictat aquesta sentència.
SENTÈNCIA NÚM. 57/2013
En les actuacions 65/2013, ha actuat com a ponent la Il·lma. Sra. MATILDE ARAGÓ GASSIOT.
ANTECEDENTS DE FET
En data 1 d'octubre de 2013 tingué entrada en aquesta Sala Social la demanda de la part actora, que es va admetre a tràmit per decret de 7 de novembre de 2013, prèvia notificació a les parts de la designació de ponent i repartiment. S'acordà la citació a les parts pels actes de conciliació i/o judici, fixantse a l'efecte el dia 4 de desembre de 2013.
El dia assenyalat van comparèixer les parts i les seves defenses lletrades. En l'acte de judici, les parts actores CCOO i UGT, es van ratificar en la seva demanda, i les demandades TRASNCALIT I ACET, s'hi van oposar, pels motius que s'examinaran en la fonamentació jurídica. En fase de prova es va proposar i practicar la documental aportada per les parts, de la que es va donar vista a la contrapart. La part actora va proposar també les proves de interrogatori de les demandades i testifical de un testimoni, practicades amb el resultat que consta en la gravació de la vista. En conclusions, van insistir en les seves postures i el judici va quedar vist per sentència.
En la tramitació del procediment s'han aplicat totes les normes processals .
FETS PROVATS
La present demanda de Conflicte Col lectiu afecta a la totalitat dels treballadors i treballadores de la província de Barcelona, aproximadament 30.000, així com a les corresponents empreses que tenen regulades les seves condicions laboral pel Conveni Col lectiu del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera i Logística de la província de Barcelona, i empreses auxiliars i complementàries dins de l'àmbit funcional del Conveni, aproximadament unes 350.
El Conveni Col lectiu referit, aprovat per resolució TRE/3058/2007, de 13 de setembre, per la qual es disposa la inscripció i la publicació del Conveni Col lectiu de treball del sector de transport de mercaderies per carretera i logística de la província de Barcelona per als anys 2007-2010 (codi de conveni núm. 0804295), va ser publicat el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya de 16 d'octubre de 2007. Disposa, en els articles 4 i 5, que :
- Art. 4.- Àmbit temporal
Aquest Conveni entra en vigor amb tots els efectes l'1 de gener de 2007, i té vigència fins al 31 de desembre de l'any 2010, independentment de la data de publicació al BOP i/o DOGC, excepte pel que fa a les dietes, de conformitat amb el que preveu l'article 25. (...)
- Article 5.- Denúncia i revisió
" La representació de la part que vulgui revisar o modificar aquest Conveni ha d'efectuar la denúncia almenys amb 3 mesos d'antelació a la data de caducitat. Si cap de les parts no el denuncia, es considerarà prorrogat tàcitament fins a 3 mesos després que alguna de les parts faci la denúncia.
Si les converses o els estudis motivats per la revisió del Conveni es prolonguen un temps superior a la seva vigència inicial o a qualsevol de les pròrrogues, es considerarà prorrogat fins que aquests finalitzin. "
Per la representació social va ser denunciat el Conveni Col lectiu del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera i Logística de la província de Barcelona, el mes de setembre de 2010.
Per resolució de 21 de febrer de 2011, es va disposat la inscripció i publicació de l'Acord de revisió de l'IPC, per a l'any 2010, pactat el 28-01-2011, entre les parts negociadores del Conveni (BOPB 11-03-20111, doc 39 actora).
Per la patronal del sector es van realitzar reunions davant la DGRL i Qualitat en el Treball, per tractar de la representativitat en el sector de les associacions empresarials, els dies 13-04-2011, 26-05-2011 (Actes docs. 1-2 ACET), fet que va motivar l'endarreriment de la constitució de la mesa de negociació del Conveni.
El dia 30 de juny de 2011 es va reunir la Comissió negociadora del Conveni Col lectiu del Sector de Transport de mercaderies i logística de la província de Barcelona, a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball, amb l'assistència de la patronal ACET i TRANSCALIT, i dels sindicats CCOO I UGT. En el primer punt dels Acords es reconeixen la plena i única capacitat per negociar el Conveni Col lectiu i es constitueixen com a Comissió Negociadora.- Es va establir un calendari de negociacions i es fixà per a la propera reunió el dia 21 de juliol de 2011. (Acta doc. 3 ACET i 1 de Transcalit).
El dia 21 de juliol de 2011, es va reunir novament la Comissió Negociadora, amb la presència de ACET I TRANSCALIT, per una banda i CCOO i UGT, per l'altra. Les parts van formular les seves propostes de negociació, amb posicions distanciades. Segons recull l'acta es va acordar : "... dado que la parte social desde el inicio ha mantenido su objetivo de negociar y firmar este convenio, estudiará la propuesta empresarial en profundidad y después del verano darán una respuesta.- ... será la parte social quien emplace a la parte empresarial a una nueva reunión en esta Mesa de negociación a partir del mes de septiembre pero sin fijar en este momento la fecha del encuentro.. ." (Doc. 4 ACET i doc. 2 Transcalit).
En la Acta núm. 3 de negociació del Conveni, de la reunió de 18-10-2011, tampoc s'arriba a un acord i es fixa una nova reunió pel dia 7 de novembre següent. Consta l'acta núm. 4, corresponent al dia 7-11-2011 (Doc. 4 Transcalit), sense acord. En la Acta núm. 5, de la reunió de 24 de novembre de 2011, tampoc s'arriba a un acord i la part social entén que si no hi ha " nuevas propuestas de acercamiento por parte patronal, es una forma de hacer inviables las negociaciones, por lo que considera rotas las mismas" . (Doc. 5-6 ACET i doc. 3-4-5 Transcalit).
Després de la manca d'acord expressat en la darrera Acta, els sindicats van fer una convocatòria de vaga en la que indicaven com a objectius "La ausencia total de voluntad negociadora por parte de las representaciones patronales, que han originado la ruptura de la mesa negociadora del convenio" (Doc. 6 Transcalit). Consta en l'Acta del dia 19 de desembre de 2011, que davant de la DGRL, es va realitzar mediació sobre la referida convocatòria de vaga del sector, i es va arribar a un acord parcial, que va motivar la desconvocatòria de la vaga anunciada (Acta document 7 ACET).
Posteriorment es van realitzar intents de conciliació davant el TLC el dia 5 de juliol de 2012, sense acord i el 4 de febrer de 2013, segons consta en les actes aportades com a documents 8 i 9 de ACET .
El dia 7 de març de 2013, es va reunir novament la Comissió Negociadora del Conveni del Sector, amb la presència de la patronal ACET (no Transcalit) i els sindicats CCOO i UGT. (Doc. 10 ACET)
Novament es va intentar la conciliació davant el TLC en data 14 de març 2013 (Acta doc. 11 ACET) a la que no va comparèixer TRANSCALIT. Per la part social es va indicar que els objectius de la convocatòria de vaga eren l' absència total de voluntat negociadora per part de les representacions patronals, que no va permetre arribar a acord des del 1 de gener de 2011. Es va fixar com a dies de vaga els 20, 21, i 22 de març de 2013. Va finalitzar l'acte sense acord.
El dia 2 de maig de 2013 es va reunir novament la Comissió Negociadora del Conveni, aquesta vegada amb la presència de TRANSCALIT, ACER per la patronal i de CCOO I UGT. LA controvèrsia entre les parts en aquesta reunió es va centrar en la proposta de pròrroga de les condicions del conveni o la firma del nou conveni. No es va arribar tampoc a un acord. (Doc. 12 ACET).
Es va realitzar un nou intent de conciliació davant el TLC, el dia 13 de maig de 2013, amb la presència de TRANSCALIT, ACET I el comitè de vaga, convocada per a reivindicar la signatura del conveni col.lectiu pels anys 2011, 2012, 2013. No es va arribar a un acord (Acta doc. 13 ACET).
En l'Acta del dia 15 de març de 2013, de mediació realitzada davant la Direcció General de Relacions Laborals, amb la presència de la patronal TRANSCALIT (no present ACET) I la part social CCOO i UGT, es tracta la problemàtica que motiva la vaga convocada pels dies 20,21 i 22 de març de 2013. La part social proposa la pròrroga del conveni de l'any 2010, en les mateixes condicions pels anys 2011, 2012 i 2013, i també iniciar immediatament la negociació d'un nou conveni col lectiu; la part empresarial manifesta que estudiaran la proposta efectuada i farà arribar una resposta abans de l'inici de la vaga. Es tanca l'acta sense acord, i acceptant els serveis mínims continguts en el pacte de 20 de febrer de 2006. (Doc. 35 actora).
En l'Acta de negociació del conveni de transport de mercaderies i logística de la província de Barcelona de 02/05/2013, es va constar la assistència de la representació de la patronal TRANSCALIT i ACETUNO Catalunya, i per la part social CCOO I UGT. La patronal va proposar la modificació de les condicions salarials i la part sindical la necessitat de signar el conveni amb les mateixes condicions, inclús en quant als conceptes salarials ("congelación") per a poder iniciar la nova negociació "sin el apriorismo que supone el vencimiento de la ultraactividad". ACET-UNO va proposar la prórroga de les actuals condicions del conveni fins el 31 de desembre de 2013, per tal d'...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba-
STS, 1 de Diciembre de 2015
...dictada por la Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Catalunya el 12 de diciembre de 2013 , en el procedimiento número 65/2013, seguido a instancia de COMISSIÓ OBRERA NACIONAL DE CATALUNYA -CCOO de CATALUNYA- y de la UNIÓ GENERAL DE TREBALLADORS DE CATALUNYA contra los cita......
-
La aplicación de la ultraactividad a los convenios colectivos anteriores a la reforma. Una aparente contradicción entre principio de jerarquía normativa y derecho a la negociación colectiva
...de 2013; STSJ del País Vasco 2065/2013 de 26 de noviembre de 2013; STSJ de Madrid 879/2013 de 9 de diciembre de 2013; STSJ de Cataluña 57/2013 de 12 de diciembre de 2013; SAN 2/2014 de 20 de enero de 2014; SAN 15/2014 de 31 de enero de 2014; STSJ de Galicia 926/2014 de 4 de febrero de 2014 ......
-
Los efectos de la terminación de la ultraactividad en el nuevo artículo 86.3 del Estatuto de los Trabajadores. Comentario a la Sentencia del Tribunal Superior del País Vasco de 26 de noviembre de 2013
...de 2013; SAN núm. 149/2013 de 23 de julio de 2013; STSJ Madrid de 19 de diciembre de 2013, núm rec. 1390/2013; STSJ Cataluña núm 57/2013 de 12 de diciembre de 2013; STSJ del País Vasco núm 2059/2013 de 26 de noviembre de 2013; STSJ Madrid núm 950/2013 de 18 de noviembre de 2013; STSJ de Gal......