STSJ Cataluña 3748/2013, 28 de Mayo de 2013

PonenteMARIA DEL MAR GAN BUSTO
ECLIES:TSJCAT:2013:4590
Número de Recurso1484/2013
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIóN
Número de Resolución3748/2013
Fecha de Resolución28 de Mayo de 2013
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08019 - 44 - 4 - 2012 - 8033404

CR

ILMO. SR. IGNACIO MARÍA PALOS PEÑARROYA

ILMA. SRA. M. MAR GAN BUSTO

ILMA. SRA. M. MACARENA MARTINEZ MIRANDA

En Barcelona a 28 de mayo de 2013

La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los/as Ilmos/as. Sres/ as. citados al margen,

EN NOMBRE DEL REY

ha dictado la siguiente

S E N T E N C I A núm. 3748/2013

En el recurso de suplicación interpuesto por Distribuidora Internacional de Alimentación S.A. frente a la Sentencia del Juzgado Social 33 Barcelona de fecha 23 de noviembre de 2012 dictada en el procedimiento Demandas nº 697/2012 y siendo recurrido/a Hortensia . Ha actuado como Ponente la Ilma. Sra. M. MAR GAN BUSTO.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Con fecha 11 de julio de 2012 tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Despido disciplinari, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 23 de noviembre de 2012 que contenía el siguiente Fallo:

"Estimar la demanda interposada per Hortensia contra DISTRIBUIDORA INTERNACIONAL DE ALIMENTACIÓN,SA, declarar la improcedència de l'acomiadament disciplinari notificat el 4.6.12 i condemnar la demandada a readmetre a la demandant en les seves anteriors condicions de treball i a l'abonament dels salaris de tramitació produïts des de la data de l'acomiadament fins a la data de la readmissió; o, alternativament, a l'abonament d'una indemnització de 10.262,41 euros, supòsit en el que la relació laboral es considerarà extingida en el la data de l'acomiadament. L'opció l'haurà de comunicar per escrit en aquest jutjat en els cinc dies posterior a la notificació de la sentència."

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes: "1.- La demandant treballa per la demandada des de 14.2.07, amb classificació professional de grup IV, àrea I ("auxiliar de caja"), i retribució de 1.290,87# mensuals, inclosa la prorrata de pagues extres (fet conforme).

2.- En data 4.6.12 ha estat acomiadada disciplinàriament per mitjà de comunicació escrita de la mateixa data (doc. 1 actora, que es dona per íntegrament reproduïda), a la que, en síntesi, se li imputa, en quatre dies diferents (19 i 24 d'abril i 22 i 29 de maig), no haver registrat la venda d'un producte que li havia estat abonat en metàl.lic, en l'import exacte (entre 7 i 10 euros). S'especifica també, respecte a les quatre operacions, que tot i que la demandant introduí el respectiu import en metàl.lic al calaix de la màquina registradora, a la verificació posterior del "rotllo de caixa" s'havia comprovat que la venda no havia estat registrada posteriorment així com els següents diferencials de caixa:

- 19.4.12, producte no registrat "crema pond's per 10,79#, un sobrant de caixa de 0,33#.

-24.4.12, producte no registrat "tampax OB regular" de 10,70#), un faltant de caixa 5,35#.

-22.5.12, producte no registrat "lecha milupa" de 10,20#), un faltant de caixa 3,10#.

-29.5.12, producte no registrat "preservatiu durex nat" de 7#), un faltant de caixa 7#.

D'aquests fets imputats, es conclou a la carta d'acomiadament "que usted no registró en la forma debida en la caja registradora las ventas de los productos anteriormente mencionados por lo que no quedaba constancia ni reflejo alguno de que las mismas se hubieran efectuado ni cobrado. Tales irregularidade en el desempeño de su trabajo han de calificarse como falta muy grave ya que suponen para la empresa la imposibilidad de llevar un control adecuado de su contabilidad".

I són tipificats en la següent forma:

"Los indicados hechos constituyen un incumplimiento grave y culpable de sus obligaciones y, por lo tanto, son constitutivos de un despido disciplinario conforme a lo dispuesto en el artículo 70.C apartado 1 (Fraude, aceptación de recompensas o favores de cualquier índole de terceros con motivo o con ocasión de la vinculación con la empresa del trabajador; la deslealtad o abuso de confianza en las gestiones encomendadas; la apropiación indebida, el hurto o robo, tanto a la empresa como a los compañeros de trabajo o cualquier otra persona dentro de las dependencias de la Empresa o durante el trabajo en cualquier otro lugar. Hacer negociaciones de comercio o industria por cuenta propia o de otra persona, venderse o cobrarse a sí mismo, sin expresa autorización de la Empresa. No registrar operaciones mercantiles en nombre de la Empresa) y

70.C apartado 2 (Las irregularidades en el seguimiento de los procedimientos establecidos por la Dirección que puedan dar lugar a actuaciones fraudulentas) del Convenio Colectivo de Supermercados Dia, así como lo regulado en el apartado d) del Art. 54.2 del vigente texto refundido de la ley del Estatuto de los Trabajadores, en definitiva, trasgresión de la buena fe contractual y abuso de confianza, por lo que esta Entidad le comunica igualmente, la extinción de su contrato por DESPIDO DISCIPLINARIO, con efectos desde el dia que figura en la presente, esto es, 4 de junio de 2012."

3.- La manca de registre de les vendes referides a la carta d'acomiadament fou constatada per dues empleades de Lodge Service,SA, (empresa contractada per la demandada) que, fent-se passar per clientes, efectuaren les compres a les que es refereixen. En els quatre casos la operativa de control fou la mateixa: l'empleada de Lodge responsable del control fa una primera compra amb bitllet que excedeix de l'import total i, quan la demandant ja havia registrat el producte o productes i tornat el canvi, li demana que s'esperi un moment, que s'ha oblidat d'agafar un producte, que va a buscar de forma immediata (un minut o poc mes) i del que ja li dona l'import exacte, que la demandant introdueix a la caixa registradora, però sense el previ registre de la nova venda i posterior lliurament del ticket. Posteriorment, el responsable d'aquest servei de control, verificà els rotlles o cintes impreses de caixa (que registren totes les vendes fetes per la mateixa caixera durant els temps que ha estat assignada a caixa), i constatà tant la manca de registre dels quatre productes, un cada dia, i els diferencials de caixa referits (testifical proposada per la demandada i docs. 7 a 16 demandada).

4.- L'empresa externa que efectuà aquests controls fou contractada ja fa anys per la demandada per a "detectar las posibles irregularidades en el cumplimiento de las normas internas además de los posibles comportamientos deshonestos de los empleados, que puedan causar daños o pérdidas a la empresa" (doc. 7).

5.- La demandant havia estat amonestada per falta lleu el 22.1.08 (en no utilitzar l'aparell de detecció de bitllets falsos) i en data 27.7.11, també per una incorrecta gestió de caixa registradora (fet conforme).

6.- La demandant...

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