STSJ Cataluña 468/2012, 13 de Julio de 2012

PonenteEDUARDO PARICIO RALLO
ECLIES:TSJCAT:2012:10403
Número de Recurso361/2010
ProcedimientoRECURSO ORDINARIO (LEY 1998)
Número de Resolución468/2012
Fecha de Resolución13 de Julio de 2012
EmisorSala de lo Contencioso

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA DE CATALUNYA

SALA CONTENCIOSA ADMINISTRATIVA

SECCIÓ CINQUENA

Recurs núm. 361/2010

SENTÈNCIA Núm. 468/2012

Il·lms. Srs.:

President:

Sr. Joaquín José Ortiz Blasco

Magistrats:

Sr. Alberto Andrés Pereira

Sr. Eduard Paricio Rallo

Barcelona, a 13 de juliol de 2012.

La Sala contenciósa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, secció cinquena, ha pronunciat la següent sentència en el recurs contenciós administratiu núm. 361/2010, interposat per l'ASSOCIACIÓ CATALANA D'OPERADORS DE MAQUINES RECREATIVES (ACOMAR), representada pel Procurador Sr. Ramón Feixo Bergada i dirigida pel Lletrat Sr. Ramón Espino De Balanzo, contra el DEPARTAMENT D'ECONOMIA I CONEIXEMENT, representat pel Lletrat de la Generalitat, estant como part codemandada CIRSA INTERACTIVE CORPORATION, S.L ., representada pel Procurador Sr. Ivo Ranera Cahis i dirigida pel Lletrat Sr. Javier Barceló Obregón.

Ha estat ponent el Magistrat Il·lm. Sr. Eduard Paricio Rallo, que expressa el parer de la Sala.

ANTECEDENTS

PRIMER

En data 30 de stembre de 2010 la representació de la part actora va presentar, en la secretaria d'aquesta Sala, escrit d'interposició del present recurs contra el Decret 99/2010, de 27 de juliol, que aprova el Reglament de la loteria denominada "Binjocs"; contra les Ordres, IRP/415/2010, de 5 d'agost, que concreten els premis acumulats de les variants de la loteria denominada "Binjocs"; la Ordre IRP/416/2010, de 5 d'agost, de concreció de la comercialització de la loteria "Binjocs" mitjançant l'ús d'un sistema informàtic; la Ordre IRP/417/2010, de 5 d'agost, que regula els requisits mínims de compatibilitat dels terminals necessaris per la pràctica de la loteria denominada "Binjocs" i, l'Acord GOV/146/2010, de 31 d'agost, que fixa les comissions a percebre per l'entitat col·laboradora CIRSA Interactive Corporation, S.L., per la prestació de serveis relacionats amb el desenvolupament de la loteria "Binjocs".

SEGON

En data 28 de desembre de 2010 la part actora va presentar escrit de demanda mitjançant el qual va demanar sentència que declari la nul·litat de les disposicions impugnades, amb imposició les costes processals a l'Administració demandada. Hom fonamenta el recurs en els següents motius:

A/ La manca d'informe sobre l'encert i oportunitat de la regulació aprovada; B/ el fet que el projecte no va ser objecte de comunicació prèvia a la Comissió Europea d'acord amb allò previst al Reial Decret 1337/99 atès que es tracta d'una reglamentació tècnica doncs les terminals son realment màquines amb premi instal·lades en locals de joc;

C/ El desconeixement del mandat de gestió directa dels jocs per part de l'Entitat Autònoma de Jocs i Apostes de la Generalitat de Catalunya, atès que la comercialització del nou joc no queda assumida directament per l'entitat sinó per una entitat col· laboradora que en aquest cas és la codemandada; i

D/ La vulneració de la Llei del joc i del catàleg de jocs doncs la nova loteria constitueix un híbrid de màquina recreativa amb premi i joc de bingo que no és susceptible d'encaix en les modalitats catalogades.

TERCER

Per la seva part, la representació de l'Administració demandada i la codemandada van formular contestació a la demanda en què, d'acord amb els fets i fonaments al·legats, van demanar la desestimació d'aquest recurs i la imposició de les costes processals a l'actora.

QUART

Mitjançant decret de data 12 d'abril de 2012 es va fixar la quantia d'aquest procés com indeterminada. Acte seguit, es va admetre i practicar la prova proposada per la codemandada amb el resultat que consta als actes.

Posteriorment, la representació de la Generalitat de Catalunya va formular conclusions tot ratificant la pretensió formulada a la demanda, havent caducat el tràmit a les altres parts.

Acte seguit, es va assenyalar dia i hora per a la votació i resolució, diligència que va tenir lloc en la data fixada.

FONAMENTS DE DRET

PRIMER

S'impugna en aquest procés el Decret 99/2010 que aprova el Reglament de la loteria nomenada "Binjocs", així com les Ordres IRP/415/2010, IRP/416/10 i IRP/417/10, que despleguen l'anterior Decret tot fixant els premis acumulats, la comercialització i els requeriments mínims de compatibilitat dels terminals necessaris per a l'esmentada loteria. Així mateix s'impugna l'Acord GOV/16/2010 que fixa les comissions a percebre per la prestació de serveis relatius a la loteria de referència.

Segons que s'ha esmentat, el primer motiu de recurs consisteix en la manca d'informe sobre l'encert i oportunitat de la regulació aprovada, un retret que s'adreça específicament al Decret 99/10.

Doncs bé, el procediment d'elaboració de disposicions de caràcter general quedava definit en el moment dels fets als articles 63 i subsegüents de la Llei 13/89, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. L'article 63.2 determina en aquest sentit que la proposta de disposició ha d'anar acompanyada d'una memòria, la qual ha d'expressar el marc normatiu en el que s'insereix la proposta, ha de justificar l'oportunitat i l'adequació de les mesures proposades als fins que es persegueixen, ha de valorar-ne la perspectiva d'igualtat de gènere i ha de fer referència a les consultes que es poden haver formulat i a altres dades d'interès per a conèixer el procés d'elaboració de la norma. Alhora, i en allò que ací interessa, cal adjuntar un estudi econòmic en termes de cost-benefici. Així mateix, la motivació és determinant en el control jurisdiccional de la potestat reglamentaria segons allò que preveu l' article 8 de la Llei Orgànica del Poder Judicial .

El sentit de la motivació és el de justificar la raó de ser de la nova norma. Certament la potestat reglamentària és essencialment una facultat de contingut discrecional d'acord amb la funció de configuració de l'ordenament que li és pròpia. En aquest context, la motivació respon a l'imperatiu de justificar que aquest exercici discrecional es correspon amb una finalitat legitima i no suposa un exercici d'arbitrarietat, límit aquest darrer que és predicable de tota l'activitat administrativa d'acord amb allò previst a l' article 9 de la Constitució espanyola . La jurisprudència d'aquesta Sala i secció ha remarcat de forma reiterada la transcendència d'aquesta justificació ( sentències núm. 67/2005, de 27 de gener, núm. 843/2008, de 26 de setembre, núm. 314/2009, de 12 de mar ç, i 214/10 de 5 de mar ç), jurisprudència que es fa ressò de la correlativa doctrina del Tribunal Suprem (sentències de 21 de gener de 1998, recurs núm. 1699/1990, i de 13 de novembre de 2000, recurs núm. 513/1998 ).

En el cas que ens ocupa l'expedient incorpora certament molts documents que expressen els variats tràmits que la proposta inicial del Decret va seguir. Destaca en allò que ací interessa la memòria inicial sobre el projecte, la llista de disposicions afectades, dos informes d'anàlisi cost-benefici, el tràmit d'audiència, diversos informes jurídics i l'informe de la Comissió Jurídica Assessora. Ara bé contrasta amb aquesta abundància de tràmits, el fet que molt poques son les referències als motius que justifiquen la nova disposició. En efecte, la memòria inicial deixa constància que la loteria "Binjocs" es regulava aleshores mitjançant el Decret 365/2006 i que la justificació del nou Decret és la de " reordenar i actualitzar la normativa de la loteria Binjocs a fi d'assimilar els seus principis i criteris orientadors, i la seva estructura sistemàtica, amb els de la resta de reglamentacions vigents de jocs de loteria que les disposicions legals reserven a la gestió de la Generalitat, organitzats, gestionats i comercialitzats per l'Entitat Autònoma de Jocs i Apostes de la Generalitat, i amb la finalitat principal d'homogeneïtzar el marc normatiu de totes les loteries de l'àmbit competencial de l'esmentada Entitat.

En aquest procés d'actualització normativa és remarcable el fet que la nova regulació habilita l'Entitat Autònoma de Jocs i Apostes de la Generalitat per determinar i establir directrius sobre mesures, procediments i sistemes tècnics en el marc del desenvolupament de les polítiques sobre joc responsable iniciades l'any 2008, i conforme amb els criteris de Responsabilitat Social Corporativa vigents, amb la finalitat d'afavorir una participació responsable i de minimitzar els possibles riscos que puguin perjudicar a les persones jugadores de la loteria Binjocs.".

Aquest és el text de la justificació que consta a la memòria inicial, text que es reprodueix reiteradament als diversos documents que integren l'expedient i a la mateixa exposició de motius del Decret.

Doncs bé, com s'ha vist, l'anterior explicació fa referència a una finalitat d'homogeneïtzació i sistemàtica en l'ordenació dels jocs, però no assenyala quins son els aspectes en els que l'anterior Decret resultava incoherent o estrany a la sistemàtica de la regulació general o als principis generals del joc a Catalunya ni es pot deduir en quina mida o en quins aspectes la regulació aleshores vigent del "binjoc" resultava heterogènia o asistemàtica. Val a dir que el...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba
2 sentencias
  • STS, 2 de Junio de 2014
    • España
    • 2 Junio 2014
    ...el 13 de julio de 2012 por la Sala de lo Contencioso-Administrativo (Sección 5ª) del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña en el recurso 361/10 , relativo a la lotería catalana denominada "Binjocs". Han intervenido como partes recurridas la Generalitat de Catalunya y la Associació Catal......
  • ATS, 11 de Abril de 2013
    • España
    • 11 Abril 2013
    ...2012, de la Sala de lo Contencioso-Administrativo del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña (Sección Quinta), dictada en el recurso nº 361/2010 , relativo a la impugnación del Decreto 99/2010 que aprueba el Reglamento de la lotería denominada "Binjocs", así como las Ordenes IRP/415/2010......

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR