STSJ Cataluña 125/2014, 13 de Febrero de 2014
Ponente | HECTOR GARCIA MORAGO |
ECLI | ES:TSJCAT:2014:1576 |
Número de Recurso | 264/2013 |
Procedimiento | RECURSO PROTECCIóN JURISDICCIONAL |
Número de Resolución | 125/2014 |
Fecha de Resolución | 13 de Febrero de 2014 |
Emisor | Sala de lo Contencioso |
Tribunal Superior de Justícia de Catalunya
Sala Contenciosa Administrativa
Secció Segona
Recurs protecció jurisdiccional núm. 264/2013
Parts: Casilda, Elisenda, Imanol, Julián, Marcelino, Frida, Pablo, Rogelio, Luisa, Simón, Nicolasa, Jose Ramón i Rosario
c/ PRESIDENCIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA
SENTÈNCIA Núm. 125
Magistrats:
Il·lm. Sr. Emilio Berlanga Ribelles
Il·lm. Sra. Núria Clèries Nerín
Il·lm. Sr. Javier Bonet Frigola
Il·lm. Sra. Montserrat Figuera Lluch
Il·lm. Sr. Héctor García Morago
Il·lm. Sra. María Mercedes Delgado López
Barcelona, 13 de febrer de 2014
La Secció Segona de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya s'ha constituït per resoldre el recurs protecció jurisdiccional núm. 264/2013, el qual va ser interposat per Casilda, Elisenda, Imanol, Julián, Marcelino, Frida, Pablo, Rogelio, Luisa, Simón, Nicolasa, Jose Ramón i Rosario, representats pel procurador Sr. IVO RANERA CAHIS, i assistits de lletrat, contra PRESIDENCIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA, representat i defensat pel LETRADO DE LA GENERALITAT, amb intervenció del MINISTERI FISCAL.
Aquesta Secció ha pronunciat la Sentència següent en nom de SM el Rei.
Hi ha actuat com a ponent l'il·lm. magistrat Sr. Héctor García Morago, qui expressa el parer de la Sala.
ANTECEDENTS DE FET
La representació de la part actora va interposar un recurs contenciós administratiu contra: 1) ACORD NUM000, de 27 d'agost, pel qual es modifica el límit del crèdit prorrogat establert en el Decret 170/2012, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2012 mentre no entrin en vigor els del 2013, modificat pel Decret 164/2013, de 14 de maig.
2) ACORD polític del Govern de la Generalitat de no presentar a debat i aprovació del Parlament els pressupostos de la Generalitat de Catalunya corresponents a l'exercici 2013.
Acordada la incoació d'aquestes actuacions, se'ls va donar el curs processal previst per la Llei d'aquesta jurisdicció. Les parts van despatxar els tràmits conferits de demanda i contestació, en el seu moment i per ordre, i d'acord amb els fets i fonaments de dret dels seus escrits, van sol·licitar, respectivament i en els termes que hi consten, que s'anul·lessin els actes objecte del recurs i que aquest es desestimés.
Es va continuar el procés pels seus tràmits fins a declarar-lo conclús i, finalment, es va assenyalar dia i hora per a votació i decisió que va tenir lloc el dia 11 de febrer de 2014.
En la substanciació d'aquest procediment s'han observat i complert les prescripcions legals,
FONAMENTS DE DRET
El present recurs d'emparament ordinari ha estat promogut per L'IL·LTRE Don Pablo i dotze membres més del grup d'INICIATIVA PER CATALUNYA-VERDS (IC-V) al PARLAMENT DE CATALUNYA.
Amb l'exercici d'aquesta acció els demandants pretenien que el GOVERN DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA fos condemnat a presentar en seu parlamentària el Projecte de Llei de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a 2013 i, d'aquesta manera, es veiés restablert el dret fonamental de participació política dels parlamentaris ( art 23.1 CE ) -altrament dit: el "ius in officium" dels electes- mitjançant l'activació del procediment legislatiu corresponent. Tenint present, en aquest sentit, que la formulació i presentació del projecte de Llei de Pressupostos, constitueix un facultat privativa de l'Executiu (art 212 de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya -EAC-).
Es tractava, al capdavall, de sengles pretensions que van tenir com a causa eficient la decisió política del Govern de no promoure un Pressupost per a l'exercici 2013 en no disposar o no conèixer amb prou antelació l'objectiu de dèficit assignat definitivament a Catalunya en seu estatal. Decisió política que els demandants van considerar materialitzada a través de les dues actuacions identificades com a objecte immediat del present recurs a l'escrit d'interposició; a saber: el reconeixement (inequívoc) de la decisió política de l'Executiu de no confegir un Pressupost per a l'any 2013, palesat per l'Honorable Conseller d'Economia i Coneixement en seu parlamentària el dia 29 d'agost de 2013; i l'acord governamental que precedí en dos dies aquesta compareixença parlamentària (Acord NUM000, de 27 d'agost), la finalitat del qual era la de fixar definitivament en un 91,4% el grau de disponibilitat de les partides del Pressupost prorrogat de 2012.
Tant la defensa lletrada de l'Executiu autonòmic com el Ministeri Fiscal, van interessar la desestimació de la demanda. Tanmateix, bona part dels seus al·legats venien a incidir en circumstàncies que en el seu cas ens haurien de portar a declarar la inadmissibilitat del present recurs d'emparament ordinari. Així succeeix amb els retrets formulats pel Sr Advocat de la Generalitat de Catalunya, segons els quals ens trobaríem pràcticament al davant d'un litigi aliè a l'àmbit de cognició de la jurisdicció ordinària, per tractar-se d'una controvèrsia eminentment política, associada d'alguna manera a les relacions entre dos Poders de rang constitucional i estatutari: El Govern i el Parlament.
Segons aquesta tesi, el "ius in officium" dels demandants només hauria estat objecte d'algun gènere d'afectació si, davant la decisió governamental de no promoure un...
Para continuar leyendo
Solicita tu prueba