STSJ Cataluña 2053/2012, 14 de Marzo de 2012

PonenteJACOBO QUINTANS GARCIA
ECLIES:TSJCAT:2012:2959
Número de Recurso6960/2011
ProcedimientoRECURSO DE SUPLICACIóN
Número de Resolución2053/2012
Fecha de Resolución14 de Marzo de 2012
EmisorSala de lo Social

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA

CATALUNYA

SALA SOCIAL

NIG : 08019 - 44 - 4 - 2011 - 8023903

mm

ILMO. SR. FELIPE SOLER FERRER

ILMO. SR. JACOBO QUINTANS GARCIA

ILMO. SR. LUÍS JOSÉ ESCUDERO ALONSO

En Barcelona a 14 de marzo de 2012

La Sala de lo Social del Tribunal Superior de Justicia de Cataluña, compuesta por los/as Ilmos/as. Sres/ as. citados al margen,

EN NOMBRE DEL REY

ha dictado la siguiente

S E N T E N C I A núm. 2053/2012

En el recurso de suplicación interpuesto por Kone Elevadores, S.A. frente a la Sentencia del Juzgado Social 25 Barcelona de fecha 18 de julio de 2011 dictada en el procedimiento Demandas nº 488/2011 y siendo recurrido/a Anibal . Ha actuado como Ponente el Ilmo. Sr. JACOBO QUINTANS GARCIA.

ANTECEDENTES DE HECHO
PRIMERO

Tuvo entrada en el citado Juzgado de lo Social demanda sobre Despido disciplinari, en la que el actor alegando los hechos y fundamentos de derecho que estimó procedentes, terminaba suplicando se dictara sentencia en los términos de la misma. Admitida la demanda a trámite y celebrado el juicio se dictó sentencia con fecha 18 de julio de 2011 que contenía el siguiente Fallo:

Estimo la pretensió subsidiària de la demanda presentada per Anibal en contra de l'empresa KONE ELEVADORES S.L., en reclamació per ACOMIADAMENT. i declaro la IMPROCEDÈNCIA de l'acomiadament efectuat amb efectes del dia 15.04.11 i condemno l'empresa a que opti entre a) Readmetre el treballador en les mateixes condicions amb el pagament dels salaris deixats de percebre des de la data de l'acomiadament fins que la readmissió sigui efectiva, o en cas contrari, b) L'indemnitzi en la quantia de 13.598,00 euros (183,75 dies a raó de 74 euros/dia), amb pagament dels salaris de tramitació des de la data de l'acomiadament fins a la notificació de la sentència, per l'import del salari diari.

SEGUNDO

En dicha sentencia, como hechos probados, se declaran los siguientes:

"1.- El demandant Anibal, amb DNI núm. NUM000, ha prestat serveis per compte de l'empresa demandada KONE ELEVADORES S.L., amb antiguitat des del 10.04.07, categoria professional de Tècnic Comercial G-5 i percebent un salari mensual de 2.234,58 euros de promig (diari de 74,00 euros), inclosa prorrata de pagues extraordinàries.

  1. - El conveni col·lectiu d'aplicació a la relació laboral es el conveni provincial del metall. El treballador no ostenta ni han ostentat el darrer any la condició de representant unitari ni sindical dels treballadors a l'empresa. (sense controvèrsia)

  2. - L'empresa demandada va comunicar el 15.04.11 a l'actor el seu acomiadament disciplinari amb efectes del mateix dia, pels fets que detallen a la carta. L'empresa qualifica els fets com una falta molt greu de desobediència a les ordres o mandats dels superiors i de transgressió de la bona fe contractual de l'annex 11 article 18 k) del conveni col·lectiu de la industria siderometal· lúrgica de Barcelona a i article 54.2 b) i d) de l'Estatut dels Treballadors. La carta consta aportada a les Actuacions i es dona per reproduïda. (folis núm. 41 a 44 bis)

  3. - El demandant esta afiliat al sindicat CC.OO. des del 1.05.10. Al centre de treball de Girona de l'empresa es van promoure eleccions sindicals pel sindicat CC.OO., tenint lloc la reunió a Girona amb la presencia del Sr. Javier responsable de la zona nord i responsable directe del demandant i el personal del centre de treball; on es va elaborar llista de candidats per a escollir Delegat dels treballadors. Després de la reunió el Sr. Javier i el demandant van tornar a Barcelona en el mateix vehicle. (interrogatori parts, testifical)

  4. - Des que l'empresa es va organitzar per delegacions, el demandant te assignada una zona geogràfica que va des de Badalona a Portbou passant per Osona, Ripoll i part del Vallès, amb un total de 900 ascensors el manteniment dels quals corre a càrrec de 8 operaris amb un supervisor. El demandant s'ha desplaçar en vehicle per visitar a futurs clients, atendre les queixes, incidències, peticions de pressupostos, resoldre temes de facturació, d'albarans, consultes i reclamacions sobre els treballs de instal·lació, de reparació o canvis d'ascensor, de canvis de titularitat del ascensor, etc.. Rep una mitjana de entre 20 i 30 trucades telefòniques diàries al mòbil. Les trucades telefòniques passen per centraleta de l'empresa que les deriva al comercial o aquest les rep directament del client al seu mòbil. Les trucades que no son contestades pel demandant es deriven al "Call Center".

    Durant els períodes de vacances els comercials no son substituïts, sinó que assumeix la seva zona un altre comercial.

    Els comercials treballen en equip, de manera que han de sol·licitar als departaments d'administració i de enginyeria la realització dels pressupostos, la facturació etc.. (folis núm. 112 a 114, testimoni Luis Andrés, interrogatori de part)

  5. - Els comercials del departament Comercial Postvenda van remetre una carta al departament de Recursos Humans en data 7.02.11 en la que posaven en coneixement de l'empresa la situació del departament comercial de Seb Catalunya, queixant-se que degut a la gran quantitat de tasques assignades i la nova organització de la feina així com l'increment de feines de tipus burocràtic, el temps de l'activitat de vendes es reduïa cada vegada més mentre que la pressió pels resultats es diària, que la saturació per la carrega de treball excessiva els provocava una sensació de impotència per no poder atendre degudament als clients ni totes les tasques que genera la cartera tan elevada que tenen assignada, afectant a la seva salut amb nivells de stress i nerviosisme molt alt. En el darrer paràgraf de la carta que consta de 3 folis, es diu textualment: "Nos sentimos presionados "psicologicamente", nos hemos quejado repetidas veces que no podemos atender a todos los clientes, ni todas las tareas y burocrcia que genera una cartera tan elevada (estamos en el despacho la mayor parte del tiempo pero aun así no podemos con todo). Actualmente existe una sensación de inseguridad en nuestro puesto de travajo, ya que en muchas ocasiones no podemos controlar nuestra cartera, o lo que en ella pueda ocurrir, en cualquier momento la empresa podría responsabilizarnos de cualquier incidencia o reclamación ". La carta va ser rebuda per Augusto cap de RR.LL. i va ser resposta per l'empresa el

    23.03.11 indicant que estaven analitzant l'escrit "con el fin de poder contestar a vuestras inquietudes al tiempo que garanticemos el adecuado nivel y calidad de servicio necesario para mejorar la satisfacción de nuestros clientes ". (folis núm. 99 a 103)

  6. - L'empresa disposa un protocol sobre flota de vehicles en el qual es recorda als treballadors que esta prohibit l'ús del mòbil sense mans lliures. L'empresa anuncia que a mesura que renovi la flota de vehicles els dotarà de telèfons mans lliures. Esta prohibit...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR